PVOS – incidenty nad státní hranicí ČSSR .
Protivzdušná obrana státu a modrá hranice.
Osádka vrtulníku Mi-4 dostala za úkol průzkum státní hranice. Let měl proběhnout po trati Bechyně, Nové údolí, Čerchov a Dobřany. Během letu se mělo filmovat a let měl být proveden ve výšce 1200 m.
"Naši nadřízení v Táboře dostali za úkol fotografický průzkum německé příhraniční oblasti a my jsme ho vykonali. Do vstupních dveří vrtulníku nám technici namontovali speciální fotoaparát o obrovském průměru objektivu (asi kolem třiceti centimetrů), který obsluhoval jakýsi praporčík z velitelství v Táboře. Provedli jsme několik kontrolních letů. Určili nám výšku 1200 m nad mořem a let jsme měli provést dva kilometry od hranic. Samozřejmě nad naším územím. To, že vlastně provádíme špionáž nám samozřejmě nikdo neřekl. Tenkrát se nikdo nezabýval tím, aby piloty vojenského letectva seznámil s nějakým mezinárodním právem a podobnými záležitostmi. A tak jsme ráno, v dobré víře, že děláme dobrou věc, odstartovali směr Šumava.
Letěli jsme na Nové údolí a odtud jsme měli pokračovat směrem severozápadním, až po Folmavu. Orientovat se dalo krásně pouze podle drátů na hranici. Vrtulník řídil Kremsa a já navigoval. Vzdálenost od hranic jsme udržovali. Letěli jsme kolem vrcholu Ostrý, kde měli stanici Američané a náš objektiv ve dveřích vrtulníku museli určitě vidět. Dostali jsme se až k Čerchovu a neustále jsme byli ve spojení s nějakým naváděcím stanovištěm, které jsme volali kódem "Šampus ". Tomu jsme zahlašovali prolétnutí nad jednotlivými kontrolními body.
" Tvrďák" kontroloval občas toho praporčíka u foťáku a najednou vleze do kabiny a říká: "Hoši průser! Jdou po nás stíhači!" Ale myslel, že to jsou naši. Byly dva a první z nich nás podlítl!
Když se pod námi vynořil, zjistil jsem, že je to F-102! Koukal jsem na něho jak jójó, neboť jsem ještě nikdy nic takového neviděl. V zápětí nás podlétl druhý! Zase levou zatáčkou, čímž nás chtěli dotlačit přes hranici! Všichni jsme ztvrdli. Zařval jsem na Kremsu ať točí doprava a klesá autorotací, abychom se dostali co nejdál do našeho vnitrozemí. "Tvrďák" je pozoroval a křičel na nás, že se chystají k dalšímu náletu! Ten provedli obdobně! To jsme již ale klesali. Stíhači šli do dalšího náletu, ale podlétl nás již pouze jejich vedoucí. Jeho číslo již nemělo pro podlétnutí místo, a tak nás pouze oblétl. Klesali jsme na pole, na kterém pracovali lidé.
K této události došlo severozápadně od Čerchova. Sedli jsme 8 km od státní hranice u vesničky Postřekov.
Ještě ve vzduchu jsem volal "Šampus ": "Napadli nás stíhači! " Ten se ale už neozval. Prý nás neslyšel. Nikdo s tím již nechtěl nic mít! Možná to byla nějaká jejich pomsta, třeba za nějaký přestupek našeho stíhače. Možná je na nás navedla některá z jejich hlásek na hranici.
Ze země jsme zavolali Dobřany, které se mi na zemi bez problému ozvaly a letěli jsme do Líní, kde nás nechali přistát stranou za věží, na travnatý pás. Tam už na nás čekali lidé v civilu a začali nás prohlížet a vyslýchat! Ptali se nás také, zda po nás stříleli?
Potom nás poslali do Bechyně, kde jsme se měli hlásit u velitele divize. Ten nám řekl, že jsme narušili státní hranici!, což prý hlásil nějaký voják na vidové hlásce.
Celý případ se vlekl. Čekali jsme jak se to vysvětlí, a že se nám omluví, že nás osočili z narušení státní hranice neprávem. Tím, že jsme jí nepřelétli jsme si byli vždy jisti. Asi za dva měsíce za náma přišel ten šéf zpravodajské služby, který nám řekl, že jsme z toho venku. Že i na snímcích, které jsme zhotovili byla vidět státní hranice. Nikdo se nám však jakýmkoliv způsobem neomluvil. Řekli jsme si tedy mezi sebou, že na žádný špionážní let již nikdy nepoletíme."
(Vyprávění p. Hrubanta)
Incident 23.5. 1978
23. května 1978, krátce před desátou hodinou došla na velitelské stanoviště 1. slp zpráva od 68. radiotechnického praporu z Třebotovic o neznámém narušitelovi, který v prostoru Nové Hrady – České Velenice vnikl do čs. vzdušného prostoru. Protože šlo zjevně o pomalý cíl, byl dán rozkaz ke vzletu hotovostního Migu-15bis. Ten tehdy provedl major Ferdinand Ivan. Pilot byl poté naveden do prostoru Suchdola nad Lužnicí, kde se předpokládalo střetnutí s cílem. K tomu také doopravdy došlo.
Major Ivan tehdy cíl identifikoval jako rakouský vojenský vrtulník. Šlo o Agusta Bell AB.204B s imatrikulačními znaky 4D-BT pilotovaný hauptmanem Wolfgangem Zachariasem a leutenantem Guntherem Pergahlem.
Vrtulník měl v té době výšku asi 100 m a pomalu kroužil nad železniční stanicí, z čehož se dalo usuzovat, že se piloti snaží přečíst jméno železniční stanice. Major Ivan signalizoval "jste narušitel, následujte mě", ale rakouský pilot se snažil ulétnout v nízkém letu nad železniční tratí směrem nad České Velenice. Ani po výstražné dávce z 23 mm kanónů narušitel neuposlechl výzvu a naopak ještě snížil výšku, vystřelil bílou světlici a zatočil směrem na Nové Hrady.
Major Ivan dostal rozkaz narušitele sestřelit. Rozhodl se však ještě o jeden pokus přimět vrtulník k přistání a to delší dávkou před něj. Teprve rozstřílené kmeny stromů zapůsobily natolik, že rakouský vrtulník okamžitě přistál. Na jeho palubě se nacházelo několik vysokých představitelů rakouského letectva. Všichni byli druhý den ráno propuštěni.
(Ing. Miroslav Irra)
Incident duben 1984
V dubnu 1984 došlo k narušení hranice americkým vrtulníkem, provádějícím radiotechnický průzkum nově položeného sdělovacího kabelu pro PVOS ve směru od Nýrska na Domažlice. Od 5. slp vzlétla hotovostní dvojice stíhačů, kpt. Doležal na MiGu 21 MF a mjr. Neumaier na MiGu 21 F, která narušitele dostihla před Domažlicemi ve výšce 300 m. Letoun kategorie MiG-21 jistě není nejvhodnějším prostředkem pro boj s vrtulníky, nicméně také v tomto případě byl vydán pokyn k palbě.
Dávka vypálená kpt. Doležalem cíl nezasáhla, narušitele však dostatečně varovala, takže americký pilot bez váhání "přitlačil" svůj stroj k zemi až na 40 metrů a manévrováním v kopcovitém terénu se snažil co nejrychleji opustit čs. území, zatímco oba naši stíhači měli plné ruce práce, aby se z hornatého terénu a přízemní výšky dostali bez úhony zpět.
Podle pamětníků měla také tato epizoda dohru na zemi. Neúspěch byl oběma pilotům údajně důrazně vytýkán a snad padla i slova o jejich propuštění do zálohy, čemuž zabránil zásah tehdejšího velitele 10. letecké armády gen. Štorka, jenž se za piloty postavil a potvrdil názor, že s "jednadvacítkou" v přízemních výškách kolem 30 metrů nelze s vrtulníky soupeřit.
-----------------------------------------------
Czech Fighter Fires at U.S. Copter Patrolling W. German Border
Michael Weisskopf, Washington Post Staff Writer
In April 1984, a Cobra came under missile and cannon attack from two Soviet-built warplanes, flown by Czechoslovaks, as it patrolled the border between West Germany and Czechoslovakia. The Pentagon acknowledged later that the U.S. helicopter, which escaped damage, had strayed more than six miles into Czechoslovak airspace.
Incident 28.10. 1985
V sobotu 28. října 1985 asi kolem jedné hodiny odpoledne byl u státní hranici zpozorován vrtulník americké armády typu Bell AH-1S Cobra na pravidelné patrole státní hranice. Z Líní (vzdálených asi 85 km od místa narušení) startoval npor. Slavomír Pískatý s L-39ZA. Asi po deseti minutách se dostal do prostoru Knížecích Plání kde našel Cobru. Zahlásil naváděcímu stanovišti zjištění cíle. Přesná orientace v zalesněné krajině nebyla při dané rychlosti a výšce dost dobře možná. Korespondence mezi letovodem a pilotem též nebyla příliš kvalitní pro odlehlost a malou výšku letu.
Albatros dále sledoval Cobru, která kopírovala hranici, ta ale nenadále začala točit prudce doleva směrem do Čech! Náš pilot to považoval za narušení státní hranice a rozhodl se na Cobru dostat do zaměřovače. Zahlásil, že Cobru má v zaměřovači. Následovala korespondence, kterou pilot považoval za pokyn ke střelbě. Během korespondence se náš pilot přiblížil k vrtulníku ale tak těsně, že střelbu provedl téměř v minimální možné vzdálenosti. Vypálil 8 neřízených střel a okamžitě točil od cíle. Z tohoto důvodu neviděl účinek střelby.
Po oznámení střelby vypukla na VS panika, neboť letovod ve skutečnosti povel ke střelbě nedal. Letovod se dále vyptával kolik raket vypálil atd. Cesta domů do Líní trvala už asi půl hodiny. Střelba snímaná fotokulometem ukázala, že střelba byla vedena perfektně. Ve směru letu Cobry a ve správné výšce byly identifikovány neřízené rakety S-5.
V prostoru Knížecích Plání (Prameny) pracoval za dráty lesní dělník Petr Přibík, který zaznamenal palbu a viděl stoupat k nebi černý dým v údolí už v Bavorsku. Ohlásil to, ale státní orgány ho zavřely na dva dny do vazby,asi aby neovlivňoval vyšetřování.
Američané teprve když zaznamenali kouř od dvou až čtyř raket, které prolétly v blízkosti, tak si všimli i stíhače. Prudce sklesali a později před návratem přistáli na poli aby zkontrolovali vrtulník. Nepokusili se o odvetnou palbu.
Czech Fighter Fires at U.S. Copter Patrolling W. German Border.
Michael Weisskopf, Washington Post Staff Writer
October 2, 1985
A Czechoslovak military jet crossed into West Germany Saturday and fired at least two missiles at a U.S. Army helicopter flying a "routine" surveillance mission near Czechoslovakia's southwest border, Pentagon officials said yesterday.
The Cobra attack helicopter, carrying a two-man crew, was not struck and returned safely to its base near Nuremberg without returning the fire, said Defense Department spokesman Robert B. Sims.
The United States filed a "strong protest" with the Czechoslovak Embassy here Monday, Sims said. He told reporters at a briefing that the Cobra did nothing to provoke "this irresponsible act which endangered the lives of the U.S. crewmen."
The incident was the 17th violation of West German airspace by Warsaw Pact aircraft in the last six months but the first in which missiles were fired at a U.S. aircraft, according to Sims.
In April 1984, a Cobra came under missile and cannon attack from two Soviet-built warplanes, flown by Czechoslovaks, as it patrolled the border between West Germany and Czechoslovakia. The Pentagon acknowledged later that the U.S. helicopter, which escaped damage, had strayed more than six miles into Czechoslovak airspace.
A Pentagon official said Saturday's attack took place near the West German town of Freyung about a mile from the Czechoslovak border. He said intelligence reports indicate that the pilot of the Czechoslovak L39 jet trainer knew the Cobra had not strayed across the border.
"You have to believe either they're not under positive control or the incident was deliberate provocation," he said of the Czechoslovak pilot.
A State Department official said the attack reflected a "cat and mouse game" played by opposing aircraft patrolling the borders that separate Warsaw Pact and North Atlantic Treaty Organization nations. He said there is no indication that the L39 intended to hit the Cobra.
"I don't think a chopper would have been too hard to hit if they took aim," he said. "But we need to remind them that we take these things seriously. Maybe next time they won't miss."
Sims said the L39 fired two to four rockets at the Cobra without warning. He said he did not know the type and range of the air-to-air missiles, or how close they came to the Cobra. Nor could he say how near the Czechoslovak plane came to the helicopter before launching the attack.
Another L39 was in the area but did not enter West German airspace, according to Sims.
The spokesman said the Cobra, which was armed with 20mm guns, made no attempt to return the fire in what would have been a "mismatch" if a confrontation with the jet fighter had occurred.
Sims said the attack took place about 1 a.m. Saturday in the southeast corner of West Germany, in an area wedged between Czechoslovakia to the north and Austria to the south.
Two separate groups of West German citizens witnessed and confirmed the attacks, according to Sims.
The Cobra, assigned to the 2nd Armored Cavalry at Feucht Army Airfield near Nuremberg, was conducting a routine reconnaissance mission, he said. U.S. aircraft patrol the border every day as a "confidence-building measure" to make sure there are no unusual fortifications, troop movements or changes in troop composition, he said.
A Pentagon official said the Cobra's pilot and copilot did not initially realize they were targets of an attack and thought their helicopter was backfiring. After observing the smoke of rocket fire, they spotted the L39 and dropped in altitude to evade the attack, according to the official. The crew then landed in a field and checked the craft for damage before returning to their base, he said.
Sims said the helicopter crew was experienced and well trained for surveillance flights. The pilot had 680 hours of flight time, including 250 hours in the border region.
Incident – září 1988.
V září 1988 se dokončila instalace nového odposlechového zařízení na kopci Dyleň. Dyleň byl spolu s dalšími pozorovacími body (Cheb, Zvon, Havran, Poledník) umístěn těsně vedle státní hranice. Odtud se monitorovalo celé spektrum signálů přicházející ze západní Evropy. No a o ně se samozřejmě zajímal i nepřítel. Co je to za zařízení?Proto došlo k následujícímu: Byl vyprovokován vzlet hotovostního vrtulníku Mi-24V z Křížence směrem k Chebu. Tam se těsně vedle hranice pohyboval vrtulník. Po chvíli startoval druhý vrtulník Mi-24V z Křížence na cíl v prostoru jižně Dyleně. A najednou se z bavorského vnitrozemí přihnala k Dyleni přízemním letem Cobra. Během snad půl minuty obletěla pozorovatelnu a vyfotila jak zařízení tak i skupinu užaslých důstojníků.
Naváděcí stanoviště č.2 Stod okamžitě vydalo pokyny oběma vrtulníkům maximální rychlostí se přesunout k Dyleni a napnout zbraně. Samozřejmě přiletěli pozdě...
ZDROJ:
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za vaše komentáře.
Vulgární a dehonestující příspěvky budou smazány.