Stránky

27. listopadu 2014

JAK JSME HRÁLI ČÁRU

Tak nám zase "umělci z Prahé" natočili film o zlých pohraničnících, který bude moci veřejnost shlédnout v kinech od 4.12.2014. 


Nebudu tento "umělecký počinek" nijak rozsáhle komentovat,stejně jako u minulého článku Pohádka o Železné oponě.

Jen mě rozesmálo, že propagandisté z Barrandova za ty milióny korun, co film daňové poplatníky v ČR stál (ano i z vašich daní se tohle financuje, to už mají "umělci" ošetřeno zákonem), nejsou schopni dodržet aspoň trochu dobové reálie. 


Major PS s rukávovým znakem určeným pro uniformy vojáků základní služby a na stole armáďácká brigadýrka s červeným lampasem? To si snad tvůrci filmu dělají "prdel", ne?

Poručík Pohraniční stráže s psíky na klopě saka,ale brigadýrkou důstojníka ČSLA na hlavě? O těch třech vojácích základní služby v podivných mundůrech ani nemluvě. Z kterých kasáren ČSLA utekli? :-)

Pohraniční hlídka u signální stěny, nebo vechtr ČSLA u muničáku? A co ten archaický typ samopalu v ruce "pohraničníka"? Proč mu nedali rovnou arkebuzu?  Rekvizity jedna báseň :-)


Jen ty uniformy... Pel mel až hanba. Různé kombinace uniforem ČSLA a PS, uniforem důstojníků a vojáků základní služy, smutný pohled . A to je prosím pouze upoutávka (trailer) k filmu, z něhož čerpám údaje. Bojím se zhůvěřilostí ve filmu, až nám jej někdy před volbama pustí na obrazovkách veřejnoprávní České televize. Jít na to do kina by byly čistě vyhozené peníze. 


Kdyby si tvůrci filmu dali aspoň trochu práce (stačilo by "googlit"),zjistili by, že reálie 60-tých let vypadaly takto. Zleva: pohraničník zákl.služby, příslušník SNB,důstojník PS a opět vojín PS. 


Zkrátka a dobře, v "Protektorátu Čechy Morava a Slezsko" umí "umělci" jen podkuřovat knížepánovi Karlovi, ale filmy,tak filmy už dávno dělat neumějí.






29 komentářů:

  1. Po přečtení článku a zhlédnutí ukázky se panu režisérovi nedivím. Dostal nějaký peníz a scenáristé něco vytvořit a je to.

    Nějaké zařazení do doby a s tím související vystrojení těch ohavných peesáků mu je jedno. On vytváří film v době, která vlastně historicky nebyla. V novinovém článku je, že se děj odehrává v "komunismu" v 60. letech. Pokud si mlhavě vzpomínám, v té době bylo lidově-demokratické zřízení a posléze socialistické. Krátce vyjádřeno. O komunismu jako etapě vývoje jsem slýchal, ale kde toto zřízení bylo nevím.

    Tak proč se zabývat nějakou výstrojí a oblečením v nějakém čase, když na historické úrovni vůbec nezáleží. Nevím zda scenáristé a pan r.Novta byli na vojně, ale asi ne a když tak zcela jistě ne u PS. Bývá zvykem, že si tvůrci vezmou k věci někoho na poradu k tématu jenž jim není blízké, ale zde to nepovažovali asi za nutné, neboť proč ty zločince ukazovat v nějakém době odpovídajícím světle . Netroufám si použít výrazu - historické pravdě- i když s ohledem na uplynulou dobu jde o historii.

    Bohužel, nikdo z podobných tvůrců nechce slyšet, že to byla služba v souvislosti se zákonem .Řeknou to byl špatný zákon a tvořili ho špatní lidé, ale ejhle stejní lidé - zákonodárci - zvolili prezidentem Havla. Takže co je dobré a co je špatné, asi jak kdy a jak pro koho.

    Jako bývalého příslušníka PS mně uráží, když ty mé zločinecké spolubojovníky ani pořádně neoblečou do jistě skvostného filmu, soudě však pouze podle "hvězdného obsazení". Avšak u blíže nejmenované kategorie platí víc než kde jinde přísloví "koho chleba jíš toho píseň zpívej".

    Vždyť pan Bartoška a další nemají u svých jmen uvedeno, že hráli např. ve filmu Drsná planina. No vždyť fuj, k takovému by se nikdy nepropůjčili.

    Raději končím. Zdravím kluky se psem na klopě.

    OdpovědětVymazat
  2. Jasná "SLÁTANINA" , jako ostatní podobné,které nás špiní !
    Co to měl za samopal ? Vz. 24 ? Já už jsem ho v 60 létech viděl jen na obrázku .
    http://www.zbraneonline.cz/znehodnocene_cz_samopal_26.html

    OdpovědětVymazat
  3. No asi to není dokumentární film, kde by měla být dodržena fakta, tedy i výstroj PS. Každopádně použití uniforem ČSLA ve filmu o PS je zavádějící, protože PS - byť byla studená válka - byla represivní složka režimu namířená proti vlastním občanům našeho státu - a že se naši občané na hranicích stříleli, tak to určitě činnost ČSLA nebyla.

    OdpovědětVymazat
  4. No, kdo ví. Třeba to byl "umělecký záměr" tvůrců filmu, kterému rozumí jen pražská kavárenská elita. Upřímně řečeno, je mě to fuk. Těmito,v článku uvedenými chybami se film natolik znevěrohodnil, že už to ani Ondřej Vetchý,či Libuše Šafránková nezachrání :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Jirko M. Musíš to chápat tak že komunisti budovali socialismus a říjnovou revoluci dělali v listopadu (asi z krycích důvodů). Nakonec o ty uniformy až tak nejde... nejsme módní policie.

    OdpovědětVymazat
  6. Dokumentární film to jistě není. Na druhou stranu filmy posazené do jisté doby by měly obsahovat příslušné reálie. Pokud se toto dodržuje u kostýmu civilních osob, u staveb, dopravních prostředků atd., měl by se dodržovat dobově správný vzhled i u příslušníků uniformovaných složek. Jinak tam klidně mohou jezdit jako služební vozidla PS Škody Yeti namalované na khaki (no co, je to přeci "trochu podobné" GAZu), pohraničníci běhat v maskáčích AČR a v telefonních budkách mohou viset mobilní telefony...
    A protože tohle souvisí s objektivně zhodnotitelnou kvalitou, na rozdíl od té umělecké, nelze se divit odmítavým reakcím, když takové filmy jsou financovány z veřejných peněz.

    OdpovědětVymazat
  7. Děkuji Petře za komentář. Vystihnul jsi to přesně.

    OdpovědětVymazat
  8. No... film Vysoká modrá zeď. Z období zavádění Mig 15 do našeho letectva. Tam US letadla suploval L29 Delfín. Zas to neberte tak vážně.

    OdpovědětVymazat
  9. V té době nebylo možné získat pro natáčení filmu americkou stíhačku.
    Dneska ty možnosti filmoví tvůrci mají. Tak nechápu, proč je film po stránce reálií tak zfušovaný. A to se nejedná o stíhačku, ale pár uniforem a zbraní, na Aukro.cz by je pořídili za pár šupů.

    OdpovědětVymazat
  10. Pan "vicesenátor" Vetchý v uniformě majora v záloze. No to mne poser! z Prahy 8 zdraví:
    Z. N.

    OdpovědětVymazat
  11. Mates:To mě taky štve,když už něco točím a nevím o tom hlavu ani patu najmu si odbornýho poradce.Sehnat pár dobových uniforem snad není problem,kor když se jedná o PS v ČSSR.Su ročník 77,zajimám se o vojenskou historii apd..ze současné doby které řikám instantní je mě na zvracení.

    OdpovědětVymazat
  12. V Top Gunu zase představovaly MiGy americké F-5, v Bitvě v Ardenách německé Tigery zastoupily americké poválečné Pattony (na rozdíl od sovětských filmů, kde v této roli hrály T-55, nijak neupravené) a např. ve filmu Dny zrady měly představovat československé tanky transportéry OT-810 "Hakl".

    Mělo by se rozlišovat mezi technikou, která je nedostupná a musí být nahrazena více či méně zdařilou imitací (a např. zmíněný L-29 byl ze všech tehdy používaných letadel americkým stíhačkám z počátku 50. let relativně nejpodobnější) a výstrojí a výzbrojí, kterou je poměrně jednoduché si na natáčení opatřit, třeba ve spolupráci s nějakým KVH.

    OdpovědětVymazat
  13. Umělci nejsou z "Prahé" ale ze Slovenska.

    OdpovědětVymazat
  14. Máte pravdu, režisér a pár herců je ze Slovenska. Film ale produkovala Česká televize a pro české herce z Prahy není ve filmu kam plivnout :-) Tudíž označení "umělci z Prahé" je zasloužené.

    OdpovědětVymazat
  15. Zdenále a kamarádi. Zášť k Pražákům mi nějak čím dál tím více přidělává vrásky na čele. Je cítit odevšad, a žel bohu i z komentářů na Pohraničníkovi. Copak můžete spojovat pražskou kavárnu s lidmi, kteří v naší matičce běžně žijí? Podívejte se, odkud že ta největší chamraď, která v Praze působí, přitáhla. Sám su rodilý Hodoňák, ale v Praze žiji od druhého měsíce svého života-tedy skoro půlstoletí. Připadá mi, že sedáte na lep někomu, komu hrozně stojí za to rozeštvávat lidi.Z.N.

    OdpovědětVymazat
  16. Nazdar Zdeňku,
    není to tak, jak se od vás z Prahy může zdát. Těmi kavárenskými povaleči, pražskými cajzly, havloidy a podobnými tituly označujeme sortu těch, co od listopadu 2014 rozjíždějí pražský Majdan, pokouší se rozjet "barevnou revoluci" a svrhnout demokraticky zvoleného prezidenta ČR.

    Mezi tyhle lidi patří i "kulturní fronta", jenž se podílí na tvorbě filmů o kterém je řeč v článku zde na Pohraničníkovi. Mimochodem, je to stejná "kulturní fronta" umělců,jenž přísaha věrnost Říši, potom Vítěznému únoru, Pražskému jaru, Normalizaci a ve finále Lásce a pravdě...

    Všichni (kdož nejsme z Prahy) si uvědomujeme,že velká část Pražanů si s touhle pátou kolonou nezadala a staví se k ní rovněž odmítavě. Bohužel, tahle mlčící většina (?) o sobě nedává vědět :-(

    Tudíž, nehážeme všechny Pražany do jednoho pytle, jen je škoda, že ta poctivá většina se nechává uřvat tou hysterickou menšinou.

    Ovšem, žádné jednoduché vyřešení této situace není. Můžeme jen doufat, že se nenecháme vmanévrovat ukrajinským scénářem do něčeho,co by skončilo tragédií a že nedojde k výměně vlády zlodějů za vládu vrahů (na východě Ukrajiny už vědí, co taková výměna znamená).

    "ABY ZLO ZVÍTĚZILO, STAČÍ, ABY DOBŘÍ LIDÉ NEDĚLALI NIC".

    OdpovědětVymazat
  17. Tak přeci jenom se zdá, že se aspoň někdo staví v Praze na odpor. A dokonce přímo u zdroje.
    Demonstrace v Praze,

    OdpovědětVymazat
  18. Jenom jsem viděl tu ukázku a to mi stačilo. Ondru Vetchého jsem měl kdysi rád, ale od prezidentské kampaně kdy rozesílal hromadně maily na podporu toho ochrápaného Trautenberka ho nemůžu ani cítit. (Trojmezí 1988-90)

    OdpovědětVymazat
  19. Ahoj Zdenku.
    Tak jsem si jednou vyrazil do multikina a aby se žena doma nenudila, tak jsem ji vzal sebou. Chyba, ale její - nudila se v kině. Jak jsme hráli čáru, je film s dobrým zvukem, zajímavými herci, pěknými exteriéry, s jakousi myšlenkou ale se špatnou ústrojovou kázní, děravou signálkou, divnými služebními vozy a vůbec asi postrádající odborného poradce, který by scenáristovi, režisérovi i hercům osvětlil fungování PS.
    Podruhé už bych to asi vidět nemusel, ale všem bývalým spolubojovníkům, bych film v rámci PŠM a dalšího vzdělávání doporučil.

    S pozdravem Pepa

    OdpovědětVymazat
  20. Vzdyt se vsude uvadi, ze se jedna o slovensky film!.To, ze ho nekdo plati(CT) z nej nedela Cesky film.

    K Bartoskovi. Bartoska JE uveden jako hoerec u Drsne planiny:
    http://www.csfd.cz/film/8595-drsna-planina/

    OdpovědětVymazat
  21. Film jsem zatím neviděl, ale upoutávky ano - nechápu, že se Vetchý nechá tak snadno manipulovat. Jeho podpora von Kadlovi byla taky dost infantilní, sám moralizuje a přitom podporuje ty nejhorší gaunery.

    OdpovědětVymazat
  22. Pozdrav všem.Vím že to již proběhlo ale opakování matka moudrosti...
    Tak jsem včera obětoval 129 CZK a vydal se podívat na tento film a chtěl odejít s názorem. Stejný cíl mělo celkem 5 lidí (což je normální návštěva dle uvaděče)...

    Film je pohledem na dětství a duši kluka, jenž má rodiče v nedalekém Rakousku, vesnice je přímo u hranic.
    Vánoce, nadílka pod stromeček, chlapec velitele dostává dle sdělení vypravěče samopal (ukázána malorážka). Tak hned s otcem majorem PS (Vetchý) rozstřílej u stromku panenku - dárek sestře. No nic...

    Pohraniční akce, střelba, zabito 3-4 Poláků, těla jsou údajně v tichosti odvezena pryč a mlčí se. Potom následuje návštěva velit.sboru ve škole s cílem objasnit další úspěšné zadržení a náš hrdina se před všemi zeptá na osud těl...

    Rozdává se vysvědčení a celá třída je v roce 1968/1969 v pionýrském
    (nás teda nikdo nenutil chodit v kroji do školy ale budiž)....

    Neřeším ani ústroj vojáků ZVS běhajících po lese u rakouské hranice v bundoškách a pracovních botech z Makra jen tak, bez ničeho (celý film je plný naprosto absurdních momentů pohledem člověka znalého problematiky, ale to není podstatné).

    Jako návod jak utéct je návštěva dětí v kině na Krále Šumavy : každá hranice se dá projít..

    Ve finále se major Vetchý zachová (donucen okolnostmi) jako kladný hrdina a nechá kluka jen tak odjet do Rakouska za rodiči vlakem.

    Pan Novota který to režíroval, je ročník tuším 1950, takže asi chápe realitu doby ALE PENÍZE NESMRDÍ.
    Financoval to ÚPM Slovenska, Fond kinematografie a ČT.
    Celkem solidně obsazeně, ale asi s cílem „žrát se musí ".

    Pokud na film naženou děti ze škol (normální člověk na to nepůjde) tak dětem max. nahnojí hlavu jako nedávno ČT s Železnou oponou.

    Cestou z kina jsem přemýšlel, zda jsem v té době vůbec žil nebo to je správně podle filmu a rejži a proč toto dílo vůbec vzniklo (navíc s dabingem ze SL do CZ) ..

    Pak jsem si dal Plzeň a natočil ji Vietnamec do čínského skla.
    Šel jsem tedy domů bez piva.

    Závěrem: ušetřete čas a peníze. To byl zase den...

    OdpovědětVymazat
  23. Panove, kdyz uz se rozcilujete na nevhodnosti uniforem, tak ty v clanku take spravne popiste. Ja slouzil v letech 62-64 a uniformu jsme meli koprivaky, boty pullitry a do nich onuce.
    Samopaly vzor 24\26.

    OdpovědětVymazat
  24. Panove, kdyz uz se rozcilujete na nevhodnosti uniforem, tak ty v clanku take spravne popiste. Ja slouzil v letech 62-64 a uniformu jsme meli koprivaky, boty pullitry a do nich onuce.
    Samopaly vzor 24\26.

    OdpovědětVymazat
  25. K těm uniformám. Sám na svém blogu uvádíte - http://pohranicnik.blogspot.cz/2012/06/proryv-jako-noha.html, že byla období 1966 - 1971 PS vyčleněna z MV a začleněna do složky ČSLA. Což bylo od 1.1. 1972, vráceno zpět. Protože jsem žil v pohraničí, tak mám za to, že PS nosila shodné uniformní vybavení jako ČSLA. Důvod začlenění vysvětlují stránky vojenství. Filmová slátanina mi je ukradená, ale myslím si, že je vsazena právě do tohoto období.

    OdpovědětVymazat
  26. Dostalo se ke mně to filmařské "veledílo"-no a můžu jen říct,že jsem větší kravinu už dlouho neviděl-vydržel jsem asi do dvou třetin filmu a pak vypnul jednou pro vždy!Slátanina na entou nijak pořádně nezpracovaná vlastně o ničem-shrnuto do dvou slov-ztráta času!

    OdpovědětVymazat
  27. Dnes som ten film videla prvý raz, a nebolo to vlastne sklamanie, pretože už od tých filmov o tom, ako sa žilo pred 89. rokom nič neočakávam. Už pripomínajú tie povrchné šablónovité filmy o holokauste, ktoré nedôstojne kalkulujú s "divácky príťažlivou" témou. 60. roky som zažila zhruba vo veku tých detí z filmu, ale veľmi dobre si ich pamätám a tak ma nesmierne rozčuľovala tá schematickosť postáv a celého toho príbehu, ktorý nemal nakoniec nijakú pointu. Lasica a Šafránková sa síce snažili, ale ani ich plochým postavám sa nedalo veriť. Český a slovenský film tak nadväzuje na časy, keď bol nástrojom presadzovania politiky vládnucej strany a jej propagandy a ideológie, ibaže obrátene a opakuje stereotypy. ktoré tu čoraz viac nabublávajú zásluhou snaživých novodobých "antikomunistov" a "bojovníkov za demokraciu". Nepamätám si, že by som niekedy na konci školského roka preberala vysvedčenie v pionierskej rovnošate, nepamätám si z konca 60. rokov takú atmosféru, akú sa snažili vykresliť autori filmu. Nežili sme v 50. rokoch, ale v dobe, keď sme sa cítili slobodnejšie ako teraz. A dôkazom toho, že to naozaj bola doba, v ktorej sme mohli slobodne dýchať a aj myslieť, boli aj vynikajúce filmy z tých čias.

    OdpovědětVymazat
  28. Vzhledem k tomu, že jsem se o existenci tohoto díla dozvěděl až dnes, s pobavením jsem si přečetl dobové komentáře. Není bez zajímavosti, že žádný z nich nepostihl základní myšlenku tohoto filmu. A tou je rozdělená rodina, kdy komunisté brání spojení rodičů s dětmi. A těch případů nebylo málo! Nejde o nějaké veledílo, ale ta základní myšlenka je ve filmu dána. A v ní je jasně definována nelidskost systému, který zneužíval i děti k psychickému nátlaku. U každého filmu existují rekvizitní nesrovnalosti, příčin je mnoho. A je s podivem, jak právě to vadí těm bývalým "strážcům", ale podstatu té nelidskosti režimu nechápou dodnes. Škoda!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za vaše komentáře.
Vulgární a dehonestující příspěvky budou smazány.