14. srpna 2012

Weblog POHRANIČNÍK doporučuje webové stránky: 

               SMÍRČÍ KŘÍŽE (CZ)


  I když je zrovna okurková sezóna a já původně zamýšlel přidat další článek na weblog POHRANIČNÍK až v září,přeci jen se tady objevuje příspěvek,k němuž mě byla inspirací vzpomínka na moji službu u 1.rPS v Trojmezí,konkrétně na chvíle,kdy jsem jako součást výkonu služby prováděl tzv.demarkaci státní hranice,což byla,jak většina z vás ví,pochůzka za signální stěnou,přímo na státní hranici,kdy se kontrolovaly hraniční mezníky, vytýčení průběhu SH bíločervenými sloupky + získávání poznatků zpravodajského charakteru, tedy vše o pohybu hlídek US.ARMY, Bundesgrenschutz, bavorské Grenzpolizei z druhé strany společné západoněmecké-československé hranice.



  Na demarkaci jsem chodíval rád,zejména na jaře,či v létě,kdy to byla docela příjemná cca tříhodinová procházka v místech,kam se kdekdo díky panujícím přísným režimovým opatřením nedostal (a žádná kontrola z brigády PS či praporu vás tam nemohla "zdivočit"),kde člověk dýchal "západoněmecký vzduch",jak jsme v legraci říkávali a oko důstojníka PS mohlo se zalíbením spočinout na malebných vesnicích v Bavorsku a leckdy prohodit i pár slov s někým z druhé strany (vím, vím,bylo to zakázané,ale zákazy jsou od toho,aby se porušovaly) a dozvědět se nezkreslené informace o běžném životě ve Spolkové republice - a já vždycky s povděkem vzpoměl na své rodiče,kteří mě už na základní škole přihlásili do kursů německého jazyka (s němčinou jsem pak pokračoval i na vojenské škole PS v Holešově),díky čemuž jsem mohl takové "velezrádné" hovory na čáře vést,nebo jsem mohl podléhat "ideologické diverzi" při sledování západoněmecké televize ARD, ZDF a BR :-)  



  Ale,zpět k tématu článku. Při demarkaci jsem také občas prozkoumával místa,kde byly zbytky stavení po odsunutých Sudeťácích a se zatajeným dechem jsou pátral po různých sklepeních zda NĚCO neobjevím (neobjevil jsem nikdy nic,ten geniální nápad prohledávat ony místa měly už předemnou předchozí generace pohraničníků či po válce různých "zlatokopů). 
   Ovšem,ještě jedna záležitost mě vždy zajímala. Podél cesty k hraničnímu mezníku HM 1/1 ,kde se stýkaly hranice NDR,NSR a ČSSR, byly takové zvláštní,velké kamenné kříže. Nechci teď lhát,už je to čtvrt století,co jsem demarkaci chodíval,ale mám dojem,že poblíž cesty byly dva a jeden byl schovám jakoby v lese.



  Poprvé jsem se s těmito kamennými objekty setkal v létě 1985, když mě, coby nově příchozího rotmistra, zaváděl do úseku roty můj velitel,kapitán Miroslav K. Ptal jsem se ho,co ty kamenné kříže znamenají,velitel roty mě sdělil,cosi ve smyslu,že to kdysi byla součást nějakého trestu,cosi jako součást pokání.



  O něco později jsem šel opět demarkačku,tentokrát s politrukem, kapitánem Lubošem B. a když jsem se ho opět na kamenné kříže ptal,vysypal ze sebe několik hrůzyplných příběhů,ke kterým v oněch místech někdy v 18.století došlo a že prý ty kříže tam jsou na věčnou paměť oněch událostí.
  Mezi námi,kdyby ty historky podle vyprávění ZVP byly pravdivé,byl by to docela slušný základ pro nějaký hollywoodský blockbuster,vedle nějž by Freddy Krueger z hororu Nightmare on Elm street vypadal jako trapný břídil :-)
  Dneska už vím,že to byly jen tzv."urban legends",nicméně tenkrát mě z těch historek běhal mráz po zádech a kdykoliv jsem v ona místa šel,obcházela mě posvátná hrůza. 



  A proč o tom všem píšu? Předpokládám,že i mnohý z vás,bývalých pohraničníků,či místních obyvatel v pohraniční oblasti jste se s těmito kamennými artefakty setkávali a třeba vám můj článek oživí vzpomínky na smírčí kříže tam u vás. 

  Je i docela možné,že někoho z vás téma zaujme více a tak si dovoluji zde přidat odkaz ne jedny specializované webové stránky,které se onou záležitostí zabývají. 
  
   Jsou to SMÍRČÍ-KŘÍŽE.CZ  http://smirci-krize.cz/  

Zájemce na tomto webu nalezne něúrekom informací a hlavně fotografií i s patřičným popisem - a kdoví,třeba to pro někoho z vás bude i inspirací nyní,v čase dovolených,některé z míst,kde se smírčí kříže vyskytují,navštívit. 








(c) Autor článku:  Pohranicnik@bloguje.cz 

Použité fotografie - z internetu:  



Článek s obdobnou tématikou: 







PS OSH - Lidé.cz: 

Žádné komentáře: