29. listopadu 2012

PS na webu ihned.cz


Byl jsem duší jednotky, říká bývalý důstojník Pohraniční stráže.










Karlovarský kraj je jedním z těch, kde komunisté získali pozici radního pro školství. Václav Sloup, který se ho ujal, přitom přes dvacet let sloužil u Pohraniční stráže. Na svoji službu je dodnes hrdý.


Zatímco na jihu Čech se studenti bouří proti komunistce Vítězslavě Baborové, školství v Karlovarském kraji povede příští čtyři roky Václav Sloup. Muž, který se dodnes hrdě hlásí na své působení u Pohraniční stráže.
U brigády PS v Chebu strávil dnes třiašedesátiletý Sloup přes dvacet let. Podle svých slov se staral hlavně o kuchyň, a to včetně stravování psů. Jako zástupce velitele pro věci politické měl však na starosti i výchovu vojáků základní služby. "Byl jsem takovou duší jednotky," říká.
Dříve jste sloužil u Pohraniční stráže, kde přesně to bylo?
Byl jsem u Pohraniční stráže, ano. Kde jste to zjistila? Tento údaj nikde veřejně není.
Sám jste se k tomu hlásil například před několika lety na stránkách Haló novin. Kde to tedy bylo?
Sloužil jsem na Ašsku, 4. pohraniční rota, takzvaná Ašská. Pak v Chebu.
V jakém období?
U Pohraniční stráže jsem skončil 31. ledna 1992. Sloužil jsem tam od roku 1968.

Václav Sloup .



Proč jste svoji službu ukončil?

Odešel jsem do civilu, to je zcela normální ne?

Působil jste jako zástupce velitele pro věci politické. Co bylo konkrétně náplní vaší činnosti?

To zjistíte snadno ze stránek úřadu pro vyšetřování, jak se to jmenuje nevím. Tam přímo najdete rozsah povinností. Tohle je veřejně dostupné, to vám nemusím říkat, pátrejte.


Ptám se ale přímo na vaše úkoly. Velel jste například někomu?

Ničemu jsem nevelel, já jsem dělal politruka pohraniční roty a pak jsem odešel na velitelství brigády, kde jsem působil ve funkci náčelníka jedné ze služeb. Až do odchodu do civilu.

Původně jsem se staral o kuchyň, pak jsem vystudoval vysokou školu Sboru národní bezpečnosti, pak jsem sloužil na 4. pohraniční rotě chebské brigády jako ZVP (zástupce velitele pro věci politické) a pak jsem byl na velitelství brigády ve funkci jednoho ze stínových náčelníků a řídil jsem kuchyně od stravování a výživu služebních psů od Božího daru po Karlův Studenec. To je moje historie u Pohraniční stráže.

Co bylo vaším úkolem jako politruka?

Jako každý zástupce ve věci politické jsem měl na starosti výchovu vojáků základní služby. Staral jsem se o jejich problémy, o to jestli jsou spokojení, jestli mají dostatek jídla a jestli se dostatečně vyspali a tak dále. Povídal jsem si s nimi o jejich problémech. Byl jsem takovou duší jednotky.

Řešil jste někdy i střety na hranicích?
Já jsem žádné incidenty neřešil, protože jsem žádný krvavý incident nezažil.
Víte například, kolik lidí se za doby vašeho působení pokusilo překročit hranice?
To najdete zase na stránkách ÚDV (Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu) a to je veřejně přístupné. Já nemohu vědět takovéto údaje. To je pro mě dávná historie, o kterou se vůbec nezajímám.
V té době bylo běžné, že někteří pohraničníci spolupracovali s StB. I vy jste podle Ústavu totalitních režimů veden jako kandidát, který spolupracuje. V čem ta spolupráce spočívala?
Kandidátem jsem se stal v době, když jsem byl na velitelství Pohraniční stráže. Ten, který mě chtěl zlákat pro spolupráci, si mě zapsal jako kandidáta. Pak zjistil, že se mnou nesmí dělat, protože jsem byl ve funkci náčelníka služby a tudíž se mnou nesměl pracovat. A kdybych měl vyprávět o kandidátství, tak víte sama, že to nebyla spolupráce.


Dobové foto: http://www.vojensko.cz/cheb-brigada-r-1992


Co jste dělal po revoluci?
Po revoluci jsem se živil jako podnikový právník. Ve firmě Dopravní podnik Mariánské Lázně a posléze v její nástupnické společnosti.
V Haló novinách jste v roce 2009 kritizoval zveřejňování dopisů i od antikomunistických čtenářů. Nebude se tento postoj promítat i na vašem nynějším působení?
Otázka Haló novin a obsahu je něco zcela jiného než práce. Haló noviny jsou levicovým tiskem, oficiálním tiskem Komunistické strany Čech a Moravy. A vy si dovedete představit, že v takovémto tisku se budou prezentovat protikomunistické názory?
Neubíráte tak dalším lidem prostor pro vyjádření?
Já jsem nic neporušil, já jsem ve svém článku jen vyjádřil svůj názor. Také to je v kolonce názory čtenářů. To byl názor ke konkrétnímu pisateli.
Jak se stavíte k výuce dějin po roce 1945? Například Člověk v tísni představuje na školách dokument Příběhy bezpráví. Vadí vám takovéto projekty?
Školský zákon zakazuje práci jakýchkoli politických stran a hnutí ve školách. To budu respektovat. Ať je to strana ta či ona, ať je rudá nebo zelená nebo modrá. Absolutně mi to nevadí.


Jak byste současným školákům vysvětlil činnost Pohraniční stráže?
Těm to vysvětlovat ani nebudu, protože já s těmi školáky nepřijdu ani do styku. Se školáky přijdou do styku ředitel, učitel, obslužný personál školy a podobně. Radní pro školství nikoliv.
Dobře, jak byste to tedy vyjádřil obecně. S dnešním odstupem k dané věci.
Zcela jednoduše. V té době byly jiné společenské poměry, byly platné zákony té doby a podle zákonů té doby se lidé chovali. Podle nich vykonávali službu příslušníci Pohraniční stráže, ale i jiných ozbrojených složek této republiky. K tomu víc nejde co dodat.
Ve svém příspěvku v Haló novinách se označujete za "poctivého a oddaného ochránce státních hranic" s tím, že jste hrdě nosil uniformu.
Vždy jsem byl hrdý na to, že jsem sloužil u Pohraniční stráže. To se dodnes nezměnilo. Já jsem nikoho nezastřelil, žádné děti jsem nesnědl, nikomu jsem neublížil. A oproti některým současníkům jsem nic nikomu neukradl.

Co si myslíte o snaze potrestat pohraničníky za zločiny, které při své službě spáchali?
Jste-li soudný člověk, tak musíte pochopit, že lze trestat konkrétní osobu za konkrétní trestný čin. To platilo vždycky a platí to i teď. Pokud se zjistí, že některý z pohraničníků spáchal trestný čin, nechť se zodpovídá. Nevím o jediném zločinu, který spáchal příslušník Pohraniční stráže v době, kdy jsem u Pohraniční stráže sloužil. Pakliže o nějakém víte, pak jste povinná ho oznámit orgánům činným trestném řízení. To je povinností každého občana této republiky.



Celý článek v nezkrácené podobě naleznete ZDE:
http://zpravy.ihned.cz/politika/c1-58828620-byl-jsem-dusi-jednotky-tvrdi-expolitruk-pohranicni-straze-ted-povede-krajske-skolstvi


Rozhovor s Václavem Sloupem na rozhlasové stanici ČRo1:
(Dvacet Minut Radiožurnálu - Václav Sloup)

Audio - zaznam rozhovoru


O nestranné žurnalistice v ČRo neslyšeli.
Petr Novák  http://www.blisty.cz/art/66460.html

Strašně mne rozčiluje, že v rozhovoru s Václavem Sloupem v Českém rozhlase a v jeho přepisu jsem si u každé odpovědi přečetl tento nadpis: "Václav SLOUP, radní Karlovarského kraje a bývalý člen Pohraniční stráže."

Přepis rozhovoru:    Kliknout zde.





Takoví jako Sloup nás nutili střílet na hranicích,


říká bývalý voják PS.


16. prosince 2012  8:28

Článek - klikni: Zpravy.Idnes.cz 


"Rozhodl jsem se, že během krátké doby dám dohromady materiál z té doby. Oslovím některé kluky, s nimiž jsem sloužil a zpracuji přednášku pro děti a mládež," plánuje Jiří Černý. V Chebu podniká a pracuje jako záchranář.



Chebský podnikatel a záchranář Jiří Černý.


Jiří Černý (nar.19.1.1967) spolupracovník "A" kategorie u StB

 Registrační číslo svazku: 024526  pořad.číslo archívu: 55137 agent: OHŘE

Jedná se o stejnou osobu,nebo o shodu čistě náhodnou?







Ilustrační foto.





PS OSH na Facebooku: 




PS OSH na Lide.cz: 

9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Osobne som ich nemal rád./ ZVP /

Anonymní řekl(a)...

Ta poslední fotka to je Trojmezí ještě za DDR? Vypadá to jako od Briana Rose, ale tuhle fotku neznám. Peršlák

Pohranicnik řekl(a)...

Re: Peršlák.
Ano,fotografie je z HM 1/1, z tzv.Trojmezí,kde se stýkala hranice ČSSR,NSR a NDR.
Foto pochází z druhé poloviny 80-tých let. Autor ani zdroj mě není už přesně znám,ale může být,že je jím Brian Ross. Ten nafotil spousty obdobných "pohraničních" fotek.

Anonymní řekl(a)...

http://www.novinky.cz/domaci/286764-nemci-by-uvitali-zadratovane-hranice-tvrdi-komunisticky-radni.html

Anonymní řekl(a)...

Tak to je teda fakt bomba, pan Sloup zastupitelem pro školství. Nejem bývalý pohraničník, ale navíc bývalý politruk!!! Tak tojsme v 89 tém nemuseli zvonit klíčemi. Pan Sloup ňemá vůbec soudnost. Ještě, že mladí už ví o co jde a nedají mu pokoj, dokud sám neodejde s ostudou.

Anonymní řekl(a)...

politruk sel delat pravnika? tak to musel a byt slusna tlacenka ...

kuchar, politruk, nacelnik pres kuchyne, pravnik, odbor skolstvi ... tj kariera, teda

Anonymní řekl(a)...

Politruk se staral o problémy záklaďáků a hlavně ty problémy sám často způsoboval sám.Staral se také o to, jestli jsou spokojení, jestli mají dostatek jídla a jestli se dostatečně vyspali a tak dále - to si snad dělá srandu, ne? To může vyprávět dnešním mládežníkům, co v té době nesloužili. To je přesně to mlžení a zkreslování historie, na co jsem alergickej.
Jirka L.sever Čech.

Anonymní řekl(a)...

Zdravím všechny vespolek,

původně jsem se k tomu tady nechtěl vyjadřovat, ale trochu jsem zpozorněl, když jsem uviděl ten dvojlist s těmi spolupracovníky StB. Jelikož mě, před časem, zajímalo, co to bylo za lidi, do jejichž zorného pole jsem se sám tehdy dostal, když jsem z ČSSR emigroval, narazil jsem na ně také. Je to zajímavé a poučné.

Jestli by mělo být pravda, že ten pan Jiří Černý k té skupině patřil /já to netvrdím/, pak by si s panem Václavem Sloupem neměli co vyčítat. Spíš bych ho, v tom případě, zařadil ještě o malý stupínek níže, jelikož by o své minulosti pomlčel, na rozdíl od pana Sloupa, který se s ní netají a na příslušnosti ke KSČ(M) si nadále staví kariéru. Za to, že si svůj „kabát“ ponechal si zaslouží jedno miniminiplus. Toť vše! Samozřejmě, že na post /radní pro školství/ nepatří. Je příliš ideově v zajetí minulého, politického režimu.

Třeba to s tím panem Jiřím Černým tak není a v těch seznamech je zanesen někdo úplně jiný, než ten chebský podnikatel. Po pravdě řečeno mi ten jeho projev na téma „Václav sloup“ až tak nesedí. Přesto se přikláním spíše k jeho názorům.

Nyní si ale nejsem jistý, jestli jsem o tomhle chtěl vůbec psát. V zásadě mi je úplně jedno, co dělá pan Václav Sloup, nebo pan Jiří Černý! Hlavně, že mě nechají na pokoji, abych si mohl já dělat své.
KSČM je parlamentní strana, tudíž jsou její členové volitelní na jakýkoliv post v této republice. Žádný jim nemůže být zapovězen! Ani ten nejvyšší! Ať se to komu líbí, nebo ne! A když se většina voličů rozhodla dát jim své hlasy, tak ať ukáží, co umí! Prosím ale, bez Vítězného únoru, bez pracovních táborů pro jinak smýšlející, bez zadrátované hranice, bez StB, bez politruků a co já vím, čeho všeho ještě! Však si rozumíme.

Přeji všem příjemné vánoce a vše nejlepší v novém roce! BK

Anonymní řekl(a)...

Ja panu Sloupovi velice fandim a doufam, ze se nenecha odradit takovimi lidmi jako je pan Cerny. Pan Sloup je z tech co po listopadu 89 neprevlikli kabat a zustali verni tomu, cemu slouzili podstatnou cast sveho zivota a nestydi se za pejsky na klope.