1. dubna 2024

MĚLI JSTE NA VOJNĚ "VYPLAŠENKU"?

    Kdysi dávno, v srpnu 2015, publikoval na známém webu D-FENS, jeden můj známý, ing.Franc, velmi dobrý článek s názvam VYPLAŠENKA, který mě, jak se říká, chytil za srdce, neboť jsem, s panem inženýrem, jak jsme ho všichni oslovovali na Facebooku, tak nějak duševně spřízněn.

    Bohužel, čas oponou trhnul a tajemný ing.Franc se, z Facebooku a sociálních sítí vůbec, stáhnul, dokonce zrušil svoje webové stránky Franc píše, což je škoda převeliká, neboť tam bylo mnoho skvělých článků. Nicméně, rozhodnutí pana France je třeba respektovat. 

    Na příběh VYPLAŠENKA jsem si nedávno vzpomněl, když jsem si přes svoji radiostanici povídal se svým kamarádem, volací znak OK9JN, na téma, že bývali Čechové, bývali jonáci. Tedy, to bývali, ale naposledy v 15.století, za bratra Jana Žižky (od těch dob už jen samé slavné prohry a kolaborace). A přišel mě na mysl onen výše zmiňovaný text. Hned jsem ho kamarádovi od vysílaček poslal přes WhatsApp, neboť vím, že i on je stejná krevní skupina jako ing.Franc. Jemu se moc líbil také. 

    Tak jsem se dnes, neboť je Velikonoční pondělí (1.duben 2024) a navíc tzv.Apríla, kdy se činí rozličné legrácky a džouky, rozhodl o tento článek rozdělit i s vámi. 

    Zde budu publikovat jen velmi krátkou část, která se týká "Vyplašenek" za vojenské služby. Je to sice krátké, ale myslím, že docela zábavné. I když, je to vlastně hořký humor. Nicméně, posouzení nechám na vás.


                                          ----------------------------------------------------------------- 

                                                                    VYPLAŠENKA.

S tímhle slovem jsem se setkal poprvé na vojně. Označovalo někoho, kdo se bál vykonat něco, co bylo v rozporu s pravidly, vojenským řádem, přeneseně všechno, z čeho mohl (ale nemusel) vzniknout nějaký malér.

Ilustrační foto k článku.

 Vyplašenka vám nikdy nepodepsala vycházku i když guma nebyla ten den v kasínu, vyplašenka minutu po večerce nahlašovala vaší absenci dévéťákovi, i když do rána do šesti byste vždycky přišli a nikdo by to většinou nezjistil. 

Vyplašenka by nikdy nepronesla přes bránu chlast a nikdy by neojebala nadřízeného. Vyplašenka všechno plnila do posledního puntíku, leč sama byla mnohdy bez ohledu na toto snažení zprcána od nadřízených, ale ani tyto výmrdy dotyčného nepředělaly a tak jako vyplašenka odcházel i do civilu.

Ilustrační foto k článku.

Ačkoli vojna už dávno není povinná a příhody z ní jsou jen součástí nostalgických „urban legends“, vyplašenky nevymřely. Naopak. Daří se jim skvěle.

                              

    Vyplašenka nesedne do auta, aniž by se neujistila, že lékárnička ještě není prošlá, neopomene zkontrolovat  všechny žárovičky a běda, když by měla jet v prosinci po suché silnici na letních gumách! 

    Pokud vyplašenku stopne silniční fízl, rozklepe se a po povinném kolečku servility a lidské nízkosti ihned na místě zaplatí příslušný flastr, poděkuje a ještě si říká, jak z toho náramně vyvázla.


Celý článek si můžete přečíst zde:  https://dfens-cz.com/vyplasenka/ 


Takže se ptám, vás čtenářů weblogu Pohraničník, zažili jste během své vojenské služby, lhostejno, zda u Pohraniční stráže, ČSLA, nebo Vojsk MV, takovou, či podobnou "Vyplašenku"? Pokud ano, ozvěte se dole pod článkem, v rubrice Komentáře. Děkuji.
  

19 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Pěkný článek! Asi najdeme vyplašenky v každé armádě světa. V U.S. Army na základně Fort Lewis jsme měli dva takové. Jeden svým přehnaně předpisovým chováním nasral velitele a putoval do Grónska. Druhý dostal pořádně do držky od jiného vojáka a pak se dost uklidnil.

Mirek
47th CSH
U.S. Army

Anonymní řekl(a)...

Za ochranu hranic ČSSR dostal spacák, dalekohled i nůž. Kdo je obžalovaný pohraničník Muzikář
https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/jan-muzikar-zlociny-na-hranicich-pohranicni-straz-obzaloba-zivotopis_2404041000_tec

Anonymní řekl(a)...

Zdeňku, opět jsem viděl film "Pozor, je ozbrojen". U mě dobrý film. Jen se divák na konci nedozvěděl, zda byl dotyčný poručík vyznamenán či potrestán. To byl asi začátek trendu nedokončených příběhů, u nichž si asi měl divák udělat vlastní závěr. Tyto filmy mě vždy dokázaly pořádně nasrat--či spíše jejich konec. To byl asi před několika lety celosvětový trend u tvůrců.

Jinak mám i dotaz. Byly dlouhé vlasy v ČSLA u důstojníků trpěny či nikoliv?

Mirek

Anonymní řekl(a)...

Jen snad jednou jsem se po zhýralé noci zapomněl oholit. Ten průser si málokdo umí představit. Jinak naše vlasy se nesměly dotýkat límce uniformy a vousy byly zakázané. Tedy s výjimkou tzv. hitlerovského knírku. Což většinou nosili jen seržanti. Oficíři to většinou nenosili, protože se báli.

Mirek

Pohranicnik řekl(a)...

Re: Mirek Katzl
Ne, u ČSLA, ani u PS nebyly v dobách ČSSR tolerovány delší vlasy u důstojníků.
Já sám jsem dostal od Velitele praporu Aš pplk.Martinka 3 dny domácího vězení za delší vlasy :-) Bez legrace.

Pohranicnik řekl(a)...

Děkuji za všechny komentáře.

Anonymní řekl(a)...

Tak, Zdeňku, ten holič by asi býval stál za těch pár korun. Já jsem po mnohých zkušenostech vypadal jako slušně ostříhaný a oholený kriminálník. Jinak by byl obrovský průser.

Jinak řečeno, zavřít až se ostříháš. Voják musí být nejen uvědomělý, ale hlavně oholený. A možná i ostříhaný.

Mirek

Anonymní řekl(a)...

Ještě se chci zeptat, Zdeňku. Kdo vás stříhal? Ostatní vojáci nebo civilové? U nás na základně civilové. Během minuty jsem byl téměř do hola a na hlavě měl po onom bleskurychlém zásahu několik krvavých šrámů. Za to jsme museli zaplatit asi 4 dolary, což by dnes byla několikanásobná suma. Někdo na vojácích slušně vydělával.

Mirek

Jirka - Praha řekl(a)...

to Mirek Katzl:
ještě k tomu filmu Pozor, je ozbrojen. Skoro na konci, kdy se řeší poručíkův případ, tak ten kapitán na konci stolu, to je skutečný bývalý velitel Strážního praporu na Kladně. Je i uveden v titulcích, jako odborný poradce. Na něm vidíte, jaké vlasy tehdy důstojníci nosili. Jasně, že delší, než záklaďáci, ale ten Bartoškův účes byl už mimo. Jenže to je asi problém všech filmů z té doby, herci by si "výbrus" kvůli jednomu filmu udělat nenechávali. Mně na tom filmu zarazilo to, že ten řidič- desátník, co přišel o život, měl na rukávu zelený znak Pohraniční stráže. Ale vojáci Vojsk MV mívali fialový. Proč, když filmaři měli poradce přímo z řad VMV, mi není jasné.

Stříhání vojáků na Kladně prováděl civilní holič, který přijížděl každý měsíc a platila ho vojenská správa. Tomu holičovi se přezdívalo Mrtvolka, protože o něm šla fáma, že si přivydělává i v Pohřební službě, upravováním zesnulých.Byla-li to pravda, nevím.

Anonymní řekl(a)...

Dík za info! To jsem nevěděl. Vždy jsem si myslel, že alespoň v přijímači nováčky stříhali vojáci záklaďáci.

U těch filmů a TV seriálů mě takové nepřesnosti už snad ani nepřekvapí. Ať již u českých či třeba z produkce Hollywoodu. Je to lenost a neschopnost si ověřit fakta.

Před lety jsem se bavil s jedním zdejším policajtem, město Clearwater, Florida, a ten mi řekl, že se zásadně nedívá na detektivky. Jsou plné kravin. Např. to, že se se detektivové přetahují o případy, protože je každý chce. Ve skutečnosti je tomu naopak. Snaží se je jeden hodit na druhé a pak se hádají. Nakonec to musí řešit náčelníci policie. Kdysi se tuším v Praze pod nuselským mostem stal podivný případ. Příslušníci VB přetáhli mrtvolu o několik metrů, aby to museli řešit jiní, ne oni. Byl z toho ale pořádný průšvih.

U toho Bartošky mě jeho účes také překvapil.

Mirek

Anonymní řekl(a)...

Dík za info! To jsem nevěděl. Vždy jsem si myslel, že alespoň v přijímači nováčky stříhali vojáci záklaďáci.

U těch filmů a TV seriálů mě takové nepřesnosti už snad ani nepřekvapí. Ať již u českých či třeba z produkce Hollywoodu. Je to lenost a neschopnost si ověřit fakta.

Před lety jsem se bavil s jedním zdejším policajtem, město Clearwater, Florida, a ten mi řekl, že se zásadně nedívá na detektivky. Jsou plné kravin. Např. to, že se se detektivové přetahují o případy, protože je každý chce. Ve skutečnosti je tomu naopak. Snaží se je jeden hodit na druhé a pak se hádají. Nakonec to musí řešit náčelníci policie. Kdysi se tuším v Praze pod nuselským mostem stal podivný případ. Příslušníci VB přetáhli mrtvolu o několik metrů, aby to museli řešit jiní, ne oni. Byl z toho ale pořádný průšvih.

U toho Bartošky mě jeho účes také překvapil.

Mirek

Anonymní řekl(a)...

Video: Žebříky a kamení. Migrantů na hranici Běloruska a Polska přibývá
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-stredni-evropa-video-zebriky-a-kameni-migrantu-na-hranici-beloruska-a-polska-pribyva-249747

Anonymní řekl(a)...

Izraelky nechtějí sloužit na hranicích, obávají se dalšího úderu teroristů
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/izrael-valka-pasmo-gazy-utok-teroriste-zeny-vojakyne.A240411_133445_zahranicni_dtt

Anonymní řekl(a)...

ČEDOK: Jak se cestovalo za komunistů
https://neviditelnypes.lidovky.cz/politika/cedok-jak-se-cestovalo-za-komunistu.A240417_154412_p_politika_nef

Anonymní řekl(a)...

Nejhorší bylo když měla vyplašenka DDR to si potom PDD a další lidé ve službě užil pěknou šichtu. U nás nastoupil mladší ročník a v něm holič z nějakého hogofogo kadeřnictví z Prahy. Tan byl potom za vodou, nejenže si přivydělával účesy paniček oficírů ale měl i vycházky. Mojí maličkost ostříhal tak ukázkově, že jsem při rozkaze musel předstoupit před útvar a zaznělo takhle budete všichni! Díky

Anonymní řekl(a)...

Nejhorší smrt je smrt z vyplašení!

Anonymní řekl(a)...

Před soudem poprvé stane šéf Pohraniční stráže
https://zpravy.aktualne.cz/domaci/soud-pohranicni-straz/r~c7792f8802f511ef95ee0cc47ab5f122/

Anonymní řekl(a)...

V poradku. Zemsky soud v Itzehoue kake odsoudil k dvoulete podmince 97 letou sekretarku za pomoc k vrazde.
Ta jen vedla statistiku a korespondenci, ale nikomu nenarizovala vrazdit.
Podle mne ti dvacetikety kluci na hranicich strilet museli. Tem nic nevycitam, ale ti jejich velitele by se i dnes meli za sve rozkazy zodpovidat. A tam bych nerozdaval podminky.
Mirek

Anonymní řekl(a)...

Hranice roztrhala dvě obce
https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/bile-karpaty-cestovani-historie-rozdeleni-ceskoslovenska-bizarni-cesko.A240424_111452_po-cesku_hig