20. července 2012

VRTULNÍKY US.ARMY NAD STÁTNÍ HRANICÍ .

The 2nd Armored Cavalry Regiment vyzbrojená i vrtulníky OH-13 byla aktivovaná 23.5.1960 v Norimberku. Od roku 1967 se přesunula na letišti Feucht Army Airfield poblíž Norimberka. Vrtulníky AH-1 přišly do výzbroje v lednu 1976 a brzo podnikly první lety kolem čs. hranice. V květnu 1976 dokonce v noci s pomocí brýlí pro noční vidění.



Posádky prováděli průzkum německo-československé hranice. Deggendorf byl běžně používán jako zastávka při akcích v jižní části německo-československé hranice. Plnění paliva se provádělo v kasárnách Bundesgrenzschutz v Deggendorfu. Pro mise podél severní části hranice to byl Hof a Grafenwöhr. Redcatcher missions se ale odehrávaly často i nad naším územím.



V roce 1986 se situací na "železné oponě" zabýval britský časopis Defence Helicopter World. Prosincové dvojčíslo přišlo s velmi zajímavým článkem "On the border". Autor David Oliver zde vyzpovídal operační piloty 2. vrtulníkové brigády, kteří si říkali Redcatchers, tedy přeloženo jako Rudí lovci. Právě oni totiž byli nejčastějšími protivníky našich letců.



Aby se pilot mohl stát plnohodnotným Redcatcher s vlastním volacím znakem, musel absolvovat tvrdou přípravu - to znamenalo dokonale prostudovat reliéf krajiny včetně asi osmdesáti vizuálních kontrolních bodů, a odlétat 60 hodin s kvalifikovaným pilotem v kabině OH-58C. Článek potom popisuje průběh běžného letu, jehož účelem byl většinou průzkum. Létaly zpravidla jeden až dva vrtulníky, průzkumná Kiowa "jištěná" AH-1F Cobrou, někdy se přidaly i speciální průzkumné EH-1. Přesná trať i doba letu byly vždy v kompetenci jen a pouze velitele osádky či roje.



Vždy několik kilometrů před hranicí se vedoucí pilot mise ohlásil velitelskému stanovišti brigády a potom sklesal do výšky vrcholků stromů. Minout hraniční čáru šlo prý velice snadno, byla totiž rozeznatelná pouze podle patníků. Dále jen pozorovali, zda se objeví "Hinds" či L-39. Létalo se i za velmi složitých povětrnostních podmínek.



Letce bývalé Varšavské smlouvy však protivníci považovali za "sluneční piloty", kteří se příliš neobjevují ve špatném počasí (což mělo příčinu hlavně v lepším navigačním vybavení Američanů).



AH-1F (s označením II).  Tato fotografie je z Chebského okresu, obec Šlapany, na fotografii před Cobrou je vidět za tmavším pruhem trávy cesta  a je vidět několik bílých tyčí. Domy v pozadí jsou právě Šlapany, ta vyšší budova je bytový dům, a ty nižší domky vlevo vlastnilo zemědělské družstvo. Úsek je mezi rotou  Starý Hrozňatov  a  Svatý Kříž.


The first is the heritage of the Squadron as traced from what was then called Aviation Company of the 2nd Armored Cavalry Regiment, activated on 23 May 1960 at Nuremberg, Germany. Aviation Company consisted then of O-1 Bird Dog fixed wing aircraft, OH-13 Light Observation Helicopters, and a few radio-controlled drones.
In December 1966, the 52nd Colonel of the Regiment, James P. Cahill, officially redesignated the Regiment's Aviation Company as Air Troop, 2nd Armored Cavalry Regiment, and the following year moved the unit to Feucht Army Airfield. From Feucht, the Air Troop supported the Regiment's border surveillance mission. In July 1971, Air Troop again changed its designation to Air Cavalry Troop, 2nd Armored Cavalry Regiment.
helo3954.jpg (38633 bytes) In January 1976, Air Cavalry Troop fielded the new AH-1Q TOW Cobra armed helicopter, adding a third dimension to the Regiment's ability to engage threat armored vehicles. It was also noteworthy that in May 1976, the first border surveillance mission was conducted by an Air Cavalry Troop aircraft using Night Vision Goggles. A flight of 2 successfully flew the border trace using AN/PVS-5 goggles.
Throughout the late 1970's and early 1980's the Regiment's Air Cavalry Troop continued to grow and modernize. With this growth the Troop was divided in 2 in late 1976, forming Support Troop, and Air Cavalry Troop. Both Troops were responsible for surveillance along the Czechoslovakian border. 
On 16 October 1984, the Aviation Troops were again reorganized, this time as a Combat Aviation Squadron consisting of 7 troops, including 3 Air Cavalry, 2 Attack, one Combat Aviation (Utility Helicopter), and the Squadron Headquarters and Headquarters Troop. The eighth troop, the Aviation Unit Maintenance Troop (AVUM), was added on 11 July 1985.
In June 1987, the Combat Aviation Squadron was redesignated as the 4th Squadron, 2nd Armored Cavalry Regiment, the "Redcatchers." The Squadron's troops were officially designated as Headquarters and Headquarters Troop, N, O, P, Q, R, S, and AVUM troops, and in 1988 fielded UH-60A Blackhawks in S Troop. By November 1989, the 4th Squadron was no longer guarding against invading armies from the East, but was observing thousands who fled daily across the former Warsaw Pact border in search of freedom in the West.



(c) ZDROJ:  http://www.vrtulnik.cz/ 
FOTOGRAFIE:  Mark Carlisle

PS OSH Facebook: https://www.facebook.com/groups/326442737125/

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Fotografie vrtulníku nad Slapany

Soudím,že fotografie byla pořízena až po odstranění signálky.Bílé tyče označují asfaltovou cestu k hranič.přechodu pro chodce a cyklisty u HM 20(bývalá cesta dle signálky,"špak" na stanovišti Boží muka a signálka by byly vidět.)
Vysoký dům ve Slapanech je bývalá škola,nízké domky vlevo nepostavilo Zemědělské družstvo,ale Státní statek.
Frant.Nahrabecký

Anonymní řekl(a)...

No, co jsem slyšel od známých vrtulníkářů tak MI-24ky na Cobry neměly při "stínování" ani náhodou. Dokonce jedna dvacetčtyřka při pokusu napodobit bojový obrat a udržet "fomaci" zahučela do lesa. Vrtulník na maděru,posádka naštěstí měla jen zranění....

Slavomír řekl(a)...

Foto s pozadím bývalé školy ve Slapanech je z období po roce 1990,vzhledem k vegetaci,která lemuje cestu podél bývalé OHS,která byla směrem od cesty blíže k hranici.Drátěný plot tu zcela chybí beze stopy.Ve škole žila rodina bývalého příslušníka původní finanční stráže s manželkou německého původu,která nebyla odsunuta,ale musela se podílet jako trest při práci v bývalé přádelně ve Slapanech,kde pak také při zabírání pohraničního pásma rozebírala s ostatními stroje a zařízení přádelny a smutně musela přihlížet devastaci obce,včetně vedlejší obce Krásná Lípa.Pokud se týká přeletů US Army v oblasti chebska.Byla to nedokonalost systému protiletecké obrany,kdy radary na Dyleni byly schopné rozpoznat radiový signál 1000km na západ,resp,při vstupu letadel do vzdušného prostoru Francie,ale nedokázali zřetelně mapovat signál a objekty v letové hladině přímo nad terénem podél státní hranice.Proto např.vydařený odlet občanů NDR z místa úkrytu u bývalé stodoly na rozcestí mezi obcí Stebnice a Okrouhlá,směrem k bývalé obci Schirnitz.Přelet pro emigranty byl tak rychlý,že letka z Líní u Plzně s bojovým poplachem a doletem do 5.minut neměla šanci.Psal se rok 1982.Po tomto incidentu bylo místo opuštěné stodoly srovnáno se zemí.Snaha o přehlednost terénu okolo státní hranice a předsazením označení hraničního pásma do vnitrozemí rozhodnutím ministra Obziny bylo jen dalším krokem k okleštěnosti místních obyvatel chebského pohraničí.