11. června 2012


Tragický příběh z OPK Železná Ruda.

Událost ze 14.července 1969.

Tragický příběh, který chci vyprávět, se stal v roce 1969, kdy jsem byl vojínem základní služby v Železné Rudě. Tragédie v té době poznamenala zúčastněné nejen na obou stranách, ale i řadu dalších. Je to největší tragédie, kterou jsem ve službě PS zažil. Ovlivnila celý můj další život. Příběh budu vyprávět tak, jak jsem jej prožil, a také za použití materiálů bPS Sušice.

1.7.1969 byl slavnostně otevřen hraniční přechod Železná Ruda pro osobní a nákladní dopravu. V noci ze 13. na 14.7.1969 jsem vykonával noční strážní službu ve vozovém parku výcvikového střediska Železná Ruda. Kolem třetí hodiny ráno se nad údolím, směřujícím k Alžbětínu a Železné Rudě, rozlehla silná rána – výbuch šrapnelu, po kterém následovala zelená světlice (proryv do zahraničí). Poté se ozvala střelba ze samopalů. V bytech kolem výcvikového praporu se začala rozsvěcovat světla v oknech funkcionářů PS. Nevěděl jsem, co se děje, byl jsem na vojně čtvrtý měsíc.
Ráno byl vydán rozkaz k nástupu – všichni bez výjimky do velkého sálu. Cestou do sálu jsem já i další příslušníci z roty zahlédl muže, ležícího na nosítkách v garáži, kde se právě zatahovala roleta. Při nástupu v sále nás velení seznámilo s nočním pokusem o násilný přejezd přes hraniční přechod do NSR.


Dne 14.7.1969 v nočních hodinách odcizilo šest osob z garáží ČSAD Klatovy nákladní vozidlo Škoda 706. Osoby se nejkratším směrem vydaly směr Klatovy – Železná Ruda – Alžbětín – státní hranice ČSSR. Projely Železnou Rudou a za prvním mostem směrem k SH se velkou rychlostí řítily na první stanoviště, které patřilo pod rPS Debrník. První kontrolu vozidel, směřujících k SH, zastávali dva členové služby, dřevěná strážní budka a slabá kovová závora.

Příslušník PS červeným světlem stavěl přijíždějící vozidlo, ale řidič na znamení nereagoval. V poslední chvíli voják uskočil, vozidlo prorazilo kovovou závoru a pokračovalo dál v jízdě. Druhý pohraničník vystřelil z výmetnice upevněné na stěně strážní budky šrapnel (použití tohoto šrapnelu bylo znamením pro další hlídky v terénu, že proběhl násilný přejezd vozidla) a ze signální pistole zelenou světlici.

Vozidlo se blížilo k hraničnímu přechodu. Vojáci, sloužící na pozorovatelně vpravo od silnice, zahájili na jedoucí vozidlo palbu. Naproti strážní věži byla již německá stanice pro nákladní vlaky, které odsud odvážely dřevo Železná Ruda – Bayerisch Eisenstein. Proto museli pohraničníci střílet opatrně, aby tuto stanici nezasáhli. Ale nezasáhli ani jedoucí vůz.

Další dva pohraničníci vykonávali službu u velké zabezpečovací závory, asi 100 metrů před celním prostorem hraničního přechodu. Kdo sloužil u PS nebo kdo někdy cestoval přes hranici před rokem 1989, ten ví, že šlo o železobetonovou konstrukci a mohutnou ocelovou závoru, ovládanou buď motorem nebo ručně. Prorazit tuto závoru bylo nemožné. Rychle jedoucí vůz se o to přesto pokusil a čelně do této závory narazil. Při nárazu se vozidlu urazila přední náprava a vozidlo zůstalo viset na závoře. Nárazem z kabiny vypadlo několik osob. Řidič a zároveň hlavní aktér myšlenky na útěk do NSR vystoupil ze zničeného auta, vytasil velký útočný bodák z pušky a s touto zbraní šel na vojáka za závorou. Přitom na něj řval – „Já tě ty svině zabiju“. Pohraničník křičel také – ať zastaví nebo použije zbraň. Řidič Škody postupoval dál. Vojín několikrát varovně vystřelil do vzduchu. Oba účastníci byli jistě silně vystresováni.


if 1

V následujích okamžicích došlo k tragédii, která mnohým poznamenala život. Pohraničník ve stresové situaci zmáčkl spoušť, řidiče několikrát zasáhl do hrudi a usmrtil jej. Okamžitě mu došlo, co se stalo, a chtěl zastřelit i sebe. V tom mu zabránili celníci a příslušníci pasové kontroly, kteří mezitím na místo přiběhli.

Vojín byl jen o 6 měsíců starší než já, nastoupil na podzim roku 1968. Tragédie pokračovala dále. Pohraničník se psychicky zhroutil a byl převezen na psychiatrii do Plzně, odkud ho následně propustili do civilu. Osud tohoto vojína dále neznám. Ostatních pět osob z vozidla bylo zadrženo.

Tuším, že tento příběh asi roztočí kolotoč útoků na výkon služby PS, ale skutečně se stal. Na této tragédii nezmění nikdo nic ani po tolika letech.


ZTZ


©ˆ ˆ AUTOR: Stanislav K. http://www.lide.cz/stenlly50

KOREKTURA: Hana J.


Pohraniční stráž FACEBOOK http://www.facebook.com/groups/326442737125/




Komentáře

je to tak (julo - Mail - WWW)
Presne ako pišeš,tak sa to stalo a nikdo to uz nezmeni.To bola hranica a žiadne hranie na vojačkov zo slepými nábojmi.Cvičné poplachy neboli nutné,tých ostrých bolo dosť.Tento príbeh vyvracia názory akože historikov o cvičení zabíjať na hranici.Vojaci PS boli tiež iba ludia

(mlčoch - Mail - WWW)
Velmi zajímavá informace, děkuji za vzpomínku.
Podle seznamu zemřelých na hranici měl být zastřeleným Gert Michna, narozen 5. ledna 1953, v době úmrtí tedy šestnáctiletý.

modra knizka (karel - Mail - WWW)
Nezpochybnuji popsanou udalost a treba se ten vojak skutecne zhroutil. Na druhou stranu se nabizi i varianta jak se dostat do civilu. Pouzil zbran podle predpisu a chlapka odstrelil ( v naprostem poradku ) a jestli mu to v hlave dobre palilo tak se jako chtel odstrelit i sam. Je znamo, ze kdo se chce zabit tomu se to vetsinou povede bez nejakeho divadylka. Je to jen muj nazor.

(Tomáš J - Mail - WWW)
Smutný příběh, zvláště pro zasahujícího pohraničníka.
Věřím, že poslední věta článku o "kolotoči útoků na výkon služby PS" nebude muset nabýt platnosti, protože, pokud se situace přihodila přesně tak, jak je popsáno, potom i z dnešního pohledu šlo jasně o nutnou obranu (odvrácení přímo hrozícího nebo trvajícího útoku - §29 trestního zákoníku - tehdy, a ostatně i ještě docela nedávno, §13, ovšem nejsem právník, můžu se mýlit, jistě je zde někdo zákonů znalejší).

útoky na príslušníkov PS (Maťo - Mail - WWW)
Ja si nemyslím, že tento článok rozprúdi kolotoč útokov na bývalých pohraničníkov. Inštitút nutnej obrany platil vždy bez ohľadu na politickú situáciu a spoločenské pomery. Nikto nemôže spochybňovať použitie zbrane v danej situácii. Naši novodobí historici a odporcovia vtedajšieho režimu skôr apelujú tým, že sme vraj strieľali na neozbrojených ľudí len preto, že nesúhlasili s politickou situáciou a bránili sme im slobodne odísť

Na podobný pokus (arnošt - Mail - WWW)
o přechod SH si vzpomínám asi z roku 1966, když jsem sloužil na PR Ječmeniště. Bylo to na sousední rotě PS Hatě, kde je hraniční přejezd silničních vozidel do Rakouska. Byla při tom použita nákladní Tatra ( myslím že dokonce tahač). Ti lidé z Tatry, která taky zůstala na závoře byli zadrženi na drátech. Kamarád, se kterým jsem byl ve výcvikáči v Jaroslavicích a měl právě službu na tom stanovišti, mi pak na vycházce ve Chvalovicích vyprávěl, že se musel jít po tom zásahu převléknout, protože byl od pasu dolů mokrý( nedivím se). Vyšel tehdy o tom článek i s fotografiemi v časopise Stráž vlasti (nebo tak nějak se jmenoval).

Karel (stenlly - Mail - WWW)
Smrt - blbá varianta jak se dostat do civilu a divadílko k tomu!! Pohraničník dle vyjádření mého tehdejšího velitele roty v hrůze pustil SA vz.58 na zem,ale pak je zvedl,když se chtěl zastřelit, ale seběhnuvší příslušníci celní a pasové kontroli mu zbraň zvali|!! Chtěl by vidět každého z nás jak by reagovla na zlomový moment,že jsem někoho právě zastřelil ať už to bylo v sebeobraně nebo tak nějak. Jinak co se doopravdy stalo ,už jsou v dnešní době jen naše spekulace.

OPK Železná Ruda (ADMIN - pohraničník Zdeněk . - Mail - WWW)
Na tom příběhu není želbohu nic dobrodružného ani veselého,jen tragédie pro dva lidi,kteří byli v nesprávný čas na nesprávném místě.
Ale,protože jsem kdysi slíbil,že budeme na weblogu Pohraničník publikovat i takové příběhy,na které by mnozí raději zapoměli,rozhodli jsme se se Stenllym,že jeho vzpomínku na onen incident publikujeme.
A budeme to dělat i nadále,kromě veselých či "akčních" příběhů se budeme zabývat i těmi tragickými,neveselými.
Nicméně - a to zdůrazňuji, Pohraničník se nikdy nestane platformou pro dehonestaci těch,kteří těžkou službou u PS prošli. Na tohle jsou jiné webové stránky a šestákové dokumenty v České televizi.
ADMIN Pohranicnik@bloguje.cz

Tak to bylo (Jan - Mail - WWW)
Pokud se kdokoli v té době rozhodl, že vezme nákladní automobil a pokusí s sním násilně překonat vojensky chráněnou SH, tak lze úspěšně pochybovat o jeho zdravém rozumu a je to spíš otázka pro psychologa, či psychiatra, bez ohledu na pohnutky, či důvody, které k tomu činu vedly. Navíc, z právního hlediska, je i dneska použití nákladního automobilu podobným způsobem, posuzováno jako trestný čin spáchaný se zbraní. Zbraní pak není jen zbraň střelná, ale "vše co činí útok důraznějším".
Ten narušitel (narušitelé), pokud už měl důvody k útěku, měl též možnost zvolit i jiný způsob, nikoli právě ten nejblbější a nejnebezpečnější. Ten pohraničník však už takový luxus neměl a nikdo mu jiné šance ani nedal.
Násilné pokusy o přechod SH pomocí různých dopravních prostředků byly sice neobvyklé, ale nikoli však výjímečné, bohužel.

(tom - Mail - WWW)
no v roce 1968-1969 nebyl vubec problém vycestovat plno čechu tam docela legálně pracovalo našetřili na nákou ojetinu a v pohodě jeli domů.
Vyjezdní doložky a devizáky zavedli až v roce 1970 ...si myslím teda

devizak (karel - Mail - WWW)
Devizak a vyjezdni dolozka byla uz pred 1970. Rozdil byl v tom, ze v obdobi 1967-1969 bylo relativne snadne devizak a dolozku dostat. Bylo mozne cestovat i na pozvani a potom devizak nebyl treba, pouze pas a vyjezdni dolozka ( ta bylo to nejcennejsi )

(mlčoch - Mail - WWW)
Ač to vypadá šíleně, útěk nákladním automobilem nebyl úplně pro psychiatra, během čtyřiceti let se jich odehrála celá řada a kupodivu, statisticky byla nadpolovišní většina úspěšných. Mnohem větší riziko bylo samozřejmě na závoře na OPK, která byla od šedesátých let skutečně odolná, ale útěkáři proráželi i DZ a mnozí z nich úspěšně. Jeden z posledních, na sklonku osmdesátých let dokonce projel do hraničního pásma s fekálem a falešným příkazem k jízdě, hlídka PS už našla u hranice jen ten opuštěný fekál. Chtěl bych se diskutujících zeptat na jednu věc. Pamětníci, sloužící u PS v 60. letech mi opakovaně tvrdili, že došlo k útěku několika vojáků ČSLA, kteří k proražení DZ použili tank a tento případ byl zpracován do instruktážního filmu, který se promítal na rotách. Viděl jste ho někdo? O této události se mi nepodařilo zjistit žádnou hodnověrnou informaci.

(Tomáš J - Mail - WWW)
Před několika lety jsem se ve vlaku bavil s jedním dědou. Vzpomínal na válku a na svou službu u tankistů někdy na počátku 50. let. Mimo jiného zmínil, že se u nich měl stát případ, kdy došlo k pokusu o útěk právě v tanku, avšak pokus nevyšel, protože měl být tank ještě před dosažením SH "odstřelen". Tehdy jsem myslel, že přehání, takže jsem to vypustil z hlavy, vzpomněl jsem si na to až teď při čtení příspěvků, ovšem je to informace jen z doslechu a nemusí být pravdivá. Ale i přes svůj pokročilý věk mi tehdy ten děda nepřišel senilní.

Proryvy, útěky (karel Runkas - Mail - WWW)
Je název publikace, která popisuje úspěšné překročení SH s Raakouskem. Mezi jinými i za použití OT-65. Ze své služby si vzpomínám na pokus s tankem. Jednalo se o vojáka z posádky Strašice u Rokycan.Tank však nelze jen tak přehlédnout a tak se na to brzy přišlo a byl asi po 10 km zastaven.

da da , granici nado krepko deržať (žofínák - Mail - WWW)
jak žekl jeden poraděnko panu Krátkému při proryvu na Cetviných.
Co si pamatuji, tak na násilný přejezd SH byly vypraovány u každé rPS přesné postupy, mělo to krycí název PARAVAN, později NÁPRAVA.
PchH zasahovala posílena kulometem a RPG-7.
Jediný a podstatný problém byl jako vždy v reálnosti takové akce.
Pokud vememe do úvahy dojezdový čas k místi násilného přejezdu, který byl limitován časem nástupu PChH, plus odemčením bojovky, a zkompletováním střely do RPG-7/ a navíc to pohraničníci ani neuměli, protože se to necvičilo/, pak ten, kdož by jel s T-148 nebo 815 nebo něčím jiným ke státní hranici, a pokud nebyl hloupý, a nevletěl do osnovy U-80,ale povalil sloup, odkulil na stranu ježky ze silnice, pak by jistě SH dosáhl před příjezdem PChH.
Mohlo se tomu snad zabránit, zpomalením tím, že kdyby se ježky k sobě něčím svázali, třeba řetězem a zámkem, ale pokud vím, tak se to nedělalo.
Pamatuji útěk celé rodiny do Rakouska v kupě sena vozem na vedlejší jednotce, ale ti lidé projeli za dráty normálním propuštěním hlídkou,ale to je známý příběh.
Viz Proryvy, útěky a zběhnutí na SH s Rakouskem, autor Luděk Kozlovský.

žofiňák (stenlly - Mail - WWW)
Ano máš pravdu o PARAVAN a NÁPRAVA, ale jak si podotkl v tomto případě nerealizovatelná. Od prvního středu hlídky s vozidlem do místa střelby to bylo cca 600 - 700 m . Z jednotky rPS Debrník to bylo na místo cca 1600 m . časově absolutně nemožné provést tento zásah .Kdo zná silnici Železná Ruda - Alžbětí tak použití ježků bylo zbytečné vzhledem k terenu , proto až ta betonová zabezpečovací závora. A navíc ,kde vzít v tomto případě honem tak dlouhé řetězy a zámky. V tomto případě se opravdu jedná pouze o spekulace co kdy jak kdyby ! Vzpomínám pouze na jediný případ , kdy se uvažovalo o naplnění NÁPRAVY v rámci bPS Sušice a to když se o násilný pokus pod hrozbou teroru pokusil občan přes přechod Strážný za použití rukojmí v autobuse myslím, že linky Dačice - Plzeň.

"tank svobody" (Střelec - Mail - WWW)
Únik s obrněným vozidlem se podařil někdy na přelomu 40 a 50 let. Nějaký lesní dělník si opravil rakouskou "kolohousenku" (vozidlo, které mohlo jet buď na pásech, nebo na hydraulicky sklápěných kolech), nalezenou po válce v lese. Na druhý pokus se mu podařilo i s rodinou přejet hranice (první pokus selhal pro technickou závadu). Přibral tehdy i nějaké příbuzenstvo, které bylo na vojně a dezertovalo i se zbraněma. Na střelbu ale vůbec nedošlo. Jeho vehikl se stal populární pod názvem "tank svobody", byť šlo v reálu jen o jakýsi transportér či tahač...

Tragický příběh (Ferda - Mail - WWW)
Toho kluka co střílel jsem znal - neskončil v civilu, to se jen tak říkalo, fakt ho to ale poznamenalo, protože to nakonec podepsal a kdesi na Kvildě a okolí to dotáhl až na politruka roty. Dnes už má spokojený důchod

Re-Proryvy ,útěky (Tomáš Fuk - Mail - WWW)
Jak ten tank zastavili není známo?A co to bylo za typ?

Dacice-Plzen Stenlly (jazykovedec - Mail - WWW)
Nekde se tu psalo, ze ten pokus o prechod s autobusem za pouziti rukojmi na Straznem bylo jen nejake cviceni. Tak jak to teda bylo?

pro Mlčoch (Jan - Mail - WWW)
Já to asi špatně vyjádřil, měl jsem především na mysli tyhle násilné pokusy o překonání tzv. "těžké závory" na OPK. To mohl vymyslet jen skutečný magor a nejlepší bylo když do toho posadil celou rodinu i s malými dětmi.
Úspěšně překonat SH pomocí nákladního, či jiného těžšího vozidla, mimo tyto prostory, skutečně nebyl až takový problém a většinou v tom byla shoda příznivých okolností a moment překvapení. V zimě 1968/69 na rotě Krabonoš (Nová Ves n.Lužnicí), 15. bPS, poblíž roty a hlásky PVOS (ta byla hned vedle) projela Praga V3S s plachtou a přes DZ poblíž roty (na zamčených vratech) do Rakouska. Situace v těch místech byla pro tento způsob velmi příznivá, protože DZ by nedaleko od roty a SH pár kroků od "drátů". Těsně na hranici je zde pak frekventovaná silnice Neu Nagellberg-Gmünd.
Jednalo se o vozidlo ČSLA odcizené téhož dne v Č.B, řidič byl oblečen do součástek od maskovacího oděvu vz. 60 (nejednalo se však o vojáky).
Shodou okolností v té době ženisté z brigády prováděli nějaké úpravy na ŽTZ v úseku roty a všichni se domnívali, že jde o vozidlo těch ženistů, kteří tam jedou vykonávat svou práci. Samozřejmě vše proběhlo v klidu a bez střílení. V3S se vyhrabala na tu rakouskou silnici a byla pryč.

jazykovedec (stenlly - Mail - WWW)
předkládám citace k tomuto příběhu - autobus:

K tomu únosu autobusu co si matně vzpomínám -ten kdo tuto situaci neznal, podobně jako únosce autobusu, po překonání závory za Strážným byl zastaven právě u těchto kasáren PS člověkem převlečeným do stejnokroje "Bundesgrenze" a následně "zneškodněn"- aspoň tak se to tradovalo.
V závěru tehdejších TN je asi dvouminutová reportáž =
www.ceskatelevize.cz…
Ale už se z ní člověk nedozví, co se s iniciátorem stalo , kolik hodin trval zásah a zda k rotě, kde narychlo PS vybudovali fiktivní přechod dojel bus bez cestujících nebo...
JÁ SI VZPOMÍNÁM ,ŽE ASI PO ROCE NÁM PROMÍTALI FILM , KDE NA STARÉM AUTOBUSU DOKUMENTOVALI SÍLU VÝBUŠNINY Z TEHDEJŠÍHO PŘÍPADU - Z AUTOBUS ZBYLA JEN NÁPRAVA S KOLY. VÍC TI K TOMU NEPOVÍM V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ SE ALE NEDOMNÍVÁM,ŽE ŠLO O CVIČENÍ V TÉ DOBĚ JSEM JIŽ BYL NA ČESKÝCH ŽLEBECH A BYLA VYHLÁŠENA OPATŘENÍ K TOMUTO POKUSU ÚNOSU AUTOBUSU.

Tragicky pribeh, Ferda (jazykovedec - Mail - WWW)
To jsou veci. Tak misto z plzenske psychiatrie do civilu to dotahl az na politruka.

Pro K. Runkase (mlčoch - Mail - WWW)
Pane Runkasi, velmi děkuji, Vaše vzpomínka na pokus vojáka ze Strašic je skutečně mimořádně zajímavá. Nevzpomněl byste si, v kterém to mohlo být roce? Jsem přesvědčen, že by bylo možné tu událost dohledat.
Jinak bych mohl doplnit, že s OT-65 projel do Leonfeldenu roku 1969 vojín Bodnár, jsou známy ještě dva pokusy o útěk v bojovém vozidle. V roce 1949 jeli v lehkém tanku M5 Stuart k hranici vojín Karel Schreiber a svobodník Jaroslav Pekárek, pronásledováni automobily s příslušníky svého tankového útvaru. Ještě před hraničním pásmem jim ale tank selhal - nebyl v dobrém technickém stavu a oni se vydali po svých. Schreibera zatkli, dostal 25 let a zemřel ve vězení při důlním neštěstí. Pekárek se dostal do Francie, vstoupil do Cizinecké legie a šestnáct let se účastnil těžkých bojů v Indočíně a pak Alžírsku, kde byl těžce zraněn. V šedesátých letech už do ČSSR jezdil, ovšem snažila se z něj něco dostat rozvědka. Pekárek klidně na pohovory přišel, ovšem protokoly jeho výpovědí jsou kouzelné. Neřekl vůbec nic s jakoukoliv hodnotou, zpravidla estébáklům povyprávěl, že pěstuje mrkev, líbí se mu manželka místního poštmistra a když kouří víc než čtyřicet denně, kašle. Ještě k tomu upozorňoval, že o rozhovorech informuje francouzskou vojenskou kontrarozvědku. Po několika letech s ním rozvědka ztratila trpělivost a přestala se o něj zajímat.
V roce 1964 dojeli z Milovic na Hatě se samohybným dělem Pldvk 30, známým jako "ještěrka" vojíni Vejvoda, Svoboda a Jirouch, kteří s sebou vzali kamarádku Dagmar Tomcovou. Týden před jejich pokusem ale na přechod instalovali zodolněnou závoru, o které neměli tušení a obrněnec na ní rozmlátili. Když se pokusili utéct, byli zatčeni a Tomcová příslušníkem PS zastřelena. Byli odsouzeni na šest až devět let, Vejvoda byl následujícího roku zastřelen při pokusu o útěk z pracovního tábora, Svoboda zemřel na plicní onemocnění počátkem 70. let v NDR, pan Jirouch žije v Praze.

mlcoch (karel - Mail - WWW)
Svoboda zemřel na plicní onemocnění počátkem 70. let v NDR. Co delal v NDR?

Z denního tisku ... (Béďa - Mail - WWW)
POKUS O NARUŚENÍ HRANICE.
Skupina sedmi osob se v pondělí ve 2.45 hod.pokusila o násilný přechod čs. státní hranice přes oddělení pohraniční kontroly
Železná Ruda - Alžbětín směrem do NSR.Použili odcizené nákladní vozidlo,které najelo na hraniční závory,prorazilo je,zůstalo však viset na silné železné závoře.Pachatelé jsou zadrženi.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Takto byli o incidentu informováni občané denním tiskem dne 15.července 1969.

Strašice (karel Runkas - Mail - WWW)
Ten případ se mi vybavil až při současné diskuzi. Popisuje jej i gen.Vacek v jedné ze svých knih. Mám všechny, podívám se.

Švýcarsko - Česko (Veterán 46 - Mail - WWW)
Děkuji Jan za Tvojí perfektní analýzu Švýcarské branné moci v minulé diskusi. Nedá mi to abych zde nedal i jiné srovnání. Z pohledu toho opravdu na svojí armádu mají. Snad mi to admin odpustí že jsem mimo zdejšího tématu.

Politické zaklínadlo aneb srovnatelné ceny.

V České republice je minimální mzda 8 000 Kč, ve Švýcarsku je minimální mzda 80 000 Kč !!!
Tuto větu by měl každý politik vyslovit jako první, kdykoliv otevře (h...) pusu. Dal bych jim to jako povinnost ze zákona místo imunity. Potom ať si klidně žvaní co budou chtít.
Každý by si okamžitě uvědomil, že k němu promlouvá šašek který mlátí prázdnou slámu.
Ve Švýcarsku před měsícem uzákonili minimální mzdu (v přepočtu) ve výši 80 000 Kč. Jakou věrohodnost pak mají plamenné řeči ministra financí Kalouska o srovnatelných cenách.
Ceny se musí vždy porovnávat také s výší platů. To znamená, že abychom měli srovnatelné ceny se Švýcarskem, tak by u nás musely být 10x menší.
Pokud stojí např. litr benzínu 35 Kč v Česku a stejně 35 Kč ve Švýcarsku, tak je to srovnatelná cena pro Švýcara. Aby to byla srovnatelná cena pro Čecha, tak by musel litr benzínu u nás stát 3,50 Kč. Ti Švýcaři se ale mají ! A my jsme ti idioti, kteří zaplatí stejné "srovnatelné" ceny, ačkoliv máme 10x menší platy. Zkrátka lůza z východu, která si nechá všechno líbit.
U benzínu a jiných komodit je to ještě dobré. Můžu si vybrat jestli budu nehorázné ceny akceptovat, nebo ne a nic nekupovat. I když někteří si vybrat nemůžou a musí benzín kupovat i kdyby stál třeba 100 Kč za litr.
Ale co třeba chudáci důchodci. A zvláště ti co přežívají jen z jednoho důchodu. Švýcarský důchodce zaplatí náklady na bydlení, jídlo a zůstane mu zhruba 30 000 Kč na osobní potřeby, tj. třeba na koníčky, cestování, nebo je může ušetřit. Může jet také na celý měsíc třeba na Kanáry, nebo do Čech a žít si tu jako prase v žitě. Mimochodem, zkuste se zamyslet proč sem žádný Švýcar nepřijede aby si tu žil jako prase v žitě.
Český důchodce zaplatí náklady na bydlení a zůstane mu zhruba jeden až dva tisíce na jídlo. Z toho musí živořit celý měsíc až do příštího důchodu a modlit se aby neumřel hlady.
Je to důstojné a není to všem politikům trapné ? Každý vězeň je na tom v base mnohem lépe. A od Nového roku, kdy bude zdražení elektřiny, plynu, tepla, vody a DPH se můžou jít rovnou oběsit. A to i po trapné valorizaci 1,6 %, která činí pro většinu důchodců 50 až 200 Kč. To snad má pokrýt inflaci ? Vždyť to nepokryje ani jedno z těch mnoha zdražení. Není to porušení zákona ? Poslední valorizace byla před rokem a další už prý vůbec nebude ! A to nás všechny televize týden oblbovaly, že parlament přijal zákon o valorizaci ve výši 256 Kč, pro všechny důchody stejně. Kdo nám tady neustále lže ? I když i toto navýšení je trapným výsměchem tak takového navýšení nyní nedosáhne 90 % důchodců.
Jen nechápu kde jsou zalezlí všichni novináři, hlídací psi demokracie.
Uložili se snad k zimnímu spánku ? Nebo číhají zalezlí v keřích u obydlí známých osobností ? Ono se o minimální mzdě ve Švýcarsku nikde nepíše ani nemluví a tak nemají od koho opisovat.

pro mlcocha (karel - Mail - WWW)
Kam na ty informace chodite? Dagmar Tomcova nebyla zastrelena na Hatich, ale u 5. brig. OPK Pomezí!!!

Karel (mlčoch - Mail - WWW)
Pokud vím, Vratislav Svoboda tam byl pracovně, byl technik. V té době byl již dlouhá léta na svobodě, byl ženatý a měl rodinu. Pan Jirouch také, ale právě rodinné povinnosti zapříčinily, že se poslední léta nevídali a ani pan Jirouch přesně nezná okolnosti Svobodova úmrtí.

OPK České Velenice - silniční přechod (Veterán 46 - Mail - WWW)
Příběh který popisuji se odehrál na silničním přechodu Č.V. v létech 1966 nebo 67. Byl podrobně popsán v Stráži vlasti. Hlídka strežící přechod měla velitele a tři členy. Jeden sloužil na lehké závoře, druhý v prostoru mezi druhou těžkou závorou a hranicí, třetí člen odpočíval na strážnici a velitel v případě silnějšího provozu se pohyboval v celním prostoru mezi oběma těžkými závorami. Vzdálenost mezi lehkou závorou a první těžkou byla 125 m, celní prostor mezi těžkými závorami asi 30 m, a vzdálenost od druhé těžké závory k hranici byla taky asi 30 m. Na lehké závoře se stavěli pouze vozidla s tuzemskou SPZ, po ukázaní pasů byli puštěny dál. Ostatní
projížděli bez kontroly. K lehké závoře přijel osobní auto s osádkou tří nebo čtyř osob, po ukázaní pasů byli puštěny dál. Poté byli puštěny do celního prostoru mezi těžké závory kde probíhali běžné celní a pasové kontroly. Zde vyčkali vhodného okamžiku a muž zavelel utíkejte! Na povel osádka vozidla se rozběhla k hranici vzdálené asi 30 - 40 m. V útěku jim měl zabránit člen hlídky pohybující se v těsné blízkosti hranice. Pro toho vznikla nezáviděni hodná situace. Volat stůj, střílet výstrahu, k použití zbraně měl uhel pouze asi 15 stupňů a ještě směrem do země. Jinak by střely dopadli na uzemí cizího státu, anebo do celního prostoru plného lidí. A ještě jedno šílené dilema, proti němu utíkala rodina s dětmi! K použití zbraně došlo, poraněna a zadržena byla pouze jedna osoba, ostatním se útěk podařil.
Najde se pamětník tohoto útěku? Já jej znám pouze z popisu v výše uvedených novinách. Ale je mi známo místo děje, protože jsem tam v létě 1966 sloužil. A když jsi uvědomím že se to mohlo stát i mně, tak bych se asi na fleku posral. Později bylo zjištěno že otec již jednou za hranice utek a po amestii se vrátil a tentokrát utíkal z rodinou.

Re: CH-CZ (Veterán 46) (ADMIN - Pohraničník - Mail - WWW)
Veteráne,
byl bych raději,kdyby jste se držel tématu,článek nad diskuzí se netýká životní úrovně v CH a CZ.
Nicméně,chápu vás. Dnes jsem se na ČT1 díval na diskuzní pořad na téma Policie ČR (za účasti polic.presidenta,policistů,pol.odborů ad). Již brzy,jak se zdá,budeme muset,jako občané,se starat o svoji bezpečnost sami. Pak by se hodilo mít doma zbraně a munici,jak je tomu v miličním systému švýc.armády.
Kdo v ČR si pořídí zbrojní průkaz a zakoupí si zbraň,rozhodně neprohloupí.
Ale,tuhle tématiku jsme probírali na weblogu Pohraničník např.zde: http://pohranicnik.bloguje.cz...php Zde je možno také vést diskuzi.
Politiku řešíme např ZDE http://pohranicnik.bloguje.cz...php
nebo např TADY http://pohranicnik.bloguje.cz...php

Ale,nechť se na mě nikdo nezlobí,komentáře s politickým podtextem u článků o PS OSH tolerovat nebudu a půjdou rovnou do koše.
Stejně to k ničemu není,ovčané ČR jsou jako cyklisté,hrbí se a šlapou a do ulic vyjdou jen tehdy,nabízí-li nějaký obchodní řetězec "výhodné" slevy.
Tak,proč trpět plané řeči,které k ničemu nevedou i tady? Od toho jsou jiné www,například doporučuji OUTSIDER MEDIA http://www.outsidermedia.cz/

Veteran 46 (jazykovedec - Mail - WWW)
Protoze nechci kazit diskuzi tematem, ktery sem nepatri chci jen pozadat Veterana 46 o nejaky link kde je mozne dohledat podrobnosti o svycarske minimalni mzde (pokud nejaka takova mzda existuje). S prominutim zda se mi to jako blbost.

Re: Jazykovedec. (ADMIN - Pohraničník - Mail - WWW)
Minimalni mzda Svycarsko:
http://www.novinky.cz...esicne.html
Minimalni mzda zeme EU:
http://www.businessinfo.cz...50966/

ADMIN (jazykovedec - Mail - WWW)
Dekuji za link, ale jeden je ze Seznam.cz a druhy neuvadi v tabulce Svycarsko. Myslel jsem jsem najaky primy link na Svycarsko. Proc chodit za kovarickem kdyz je mozne jit za kovarem.

Re: ADMIN (ADMIN - Pohrraničník - Mail - WWW)
Univerzalni zdroj na vsechno http://www.google.com/

ADMIN (jazykovedec - Mail - WWW)
Ano google.com Tam jsem zatim zjistil alespon orientacne (nechci s tim ztracet cas) nasledujici: Ve Svycarsku neni oficialni minimalni mzda, ale vetsina dobrovolne uzavrenych kolektivnim smluv obsahuje kauzu na minimalni "mzdu", ktera je v rozmezi 2200-4200 CHF mesicne pro nekvalifikovane pracovniky a 2800-5300 CHF mesicne pro kvalifikovane pracovniky. Toto je mozne dohledat zde:
http://en.wikipedia.org...imum_wage

Takze bychom se do tech cca 80000 korun vesli. I kdyz pri zivotnich nakladech jake ma treba Bern, Curych nebo Zeneva to neni zase tak moc, ale na druhou stranu pro zivot mimo techto center je to v pohode.

Uzavřeno. (ADMIN - Pohraničník - Mail - WWW)
A tím bychom to mohli celé uzavřít a vrátit se zpět k tématu. Děkuji.

útěky pomocí vozidel (Střelec - Mail - WWW)
Útěky mapuje Pejčoch, články vycházely v časopise Historie a plastikové modelářství (zanikl po smrti svého tvůrce) a teď pokračují v časopise Hobby a historie. Jeden vydařený útěk provedl řidič místního JZD s tehdy již muzejní Pragou RN v 80. letech. Využil toho, že družstevníci obdělávali plochy mezi dráty a čárou, po několika jízdách pro sklizeň naložil pár známých v barelech od nafty a místo pro kukuřici na pole odjel do Rakous. Proryv "prasknul" ve chvíli, kdy Rakouské orgány vracely nalezený náklaďák, který posádka opustila v nejbližší obci...

pro Karla TOMCOVÁ (Mlčoch - Mail - WWW)
Omlouvám se, přepsal jsem se, máte samozřejmě pravdu

OPK České Velenice (Veterán 46 - Mail - WWW)
Příběh co se stal kamarádovi v na
silničním přechodu Č.Velenice: Armáda měla cvičení a dostali jsme hášku že se stratil obrněný transportér OT a
je pravděpodobnost násilného přechodu státní hranice. Kamarád zrovna sloužil na lehké závore. Byla noc, počasí že by ani psa nevyhnal, ke všemu ještě mlha. V noci přes přechod spravidla nic nejezdilo. Tak se hlídka v grenčáku
choulila pod okapem posledního
Velenického baráku. Najednou se z mlhy ozývá hluk který se blíží.Tak kamarád se hrdinně postavil před závoru a mává červenou baterkou. Srdce v kalhotech, a kouká kam je líp utéct. Jestli vpravo za barák nebo vlevo do hlubokého příkopu. Již podle sluch totiž poznal že to co se blíží není osobní auto. Najednou se z mlhy vynořil transportér a zastavil kousek před nim. Srdce již dávno opustilo i kalhoty, kamarád scepeněl, čas se zastavil. Po dlouhé chvíle, aspoň tak se to kamarádovi zdálo. Otevřel se poklop a v něm se objevil vyděšený absík a kouká na hlídku se samopalem. Po chvíli začíná vysvětlovat že se stratili a neví kde se nachází. To již kamarádovi se srdíčko vrátilo na původní místo a pokytnul osádce patričné informace. Ty poděkovali otočili se a opět zmizeli v mlze. Zní to jako pohádka ale opravdu se to stalo. Jestli to byl ten po kterém bylo vyhlášeno pátrání, nebo jiný to jsme se nedověděli. Ale když armáda měla cvičení tak bylo všechno možné.
Příběh se odehrál v létě 1966.

Zadržení v Českých Velenicích (Veterán 46 - Mail - WWW)
Zadržení převaděče lidí na silničním hraničním přechodu České Velenice.

Četa OPK bydlela v samostatném objektu v prostorách roty České Velenice. Jednoho krásného letního dne v 1966 byl vyhlášen poplach pro zbytek příslušníků OPK který se zdržovali v ubytovacím prostoru. Z roty byli přistaveny dva gazíky které jsme plně obsadili a byli jsme odvezeni do prostor silničního hraničního přechodu. Zde jsme obdrželi infornaci že se jedná o organizovaný nepovolený převoz osob do zahraničí.
Naše kontrolní orgány při vstupu vozidla na naše území zjistila že na osobním vozidle (značku si již nepamatuji) byli provedený úpravy. Konkrétně vozidlo s zadním náhonem bylo předěláno na přední pohon. Padlo podezření že se jedná o převaděče. Vozidlo pak bylo po celou dobu pohybu na našem uzemí sledováno naší kontrarozvědkou. Při návratu vozidla zpět ve vozidle byli dvě osoby. Vozidlo před Českými Velenicemi odbočilo do lesa a ztratilo se naší sledovačce z dohledu.Když se opět objevilo na silnici byla ve vozidle pouze jedna osoba.
Celní prohlídky na přechodě běžně probíhali mezi dvěma těžkými závorami před budovou celnice. Ovšem když bylo nutno provést důkladnou kontrolu tak vozidlo bylo odstaveno do prostoru za celnici, tento prostor nemohl být monitorován z rakouské celnice (v podkroví které se občas objevoval objektív). Zde byli vhodně rozmístěny naše plně obsazené gazíky, pouze se spuštenými zadními plachtami.
Naším úkolem bylo zasáhnout v případe nepředvídatelných okolností.
Kontrarozvědka avizovala příjezd vozidla do prostoru přechodu. Vozidlo bylo odkloněno do prostoru za celnicí a začala prohlídka která skončila nalezením tajného úkrytu v prostoru tunelu po bývalém zadním náhonu.Tam byla ukryta občanka SSSR která měla být tajně přepravena do Rakouska. Protože k žádným nepředvídatelným událostem nedošlo, akce pro nás skončila zaplať bůh v pohodě.

CO SE PSALO V DEN TVÉHO ZROZENÍ (Béďa - Mail - WWW)
http://archiv.ucl.cas.cz...udePravo

Hezky jste to, Admine, (Pepa - Mail - WWW)
napsal - jenom dodám trochu poznatků - dle největších hráčů na českém trhu s hypotékami, a jejich interních směrnic, páč ti musí z podnikatelského záměru a z toho vycházejícího podnikatelského rizika pracovat s ovčany v dlouhodobém časovém horizontu, to nevypadá s touhle banánovkou vůbec dobře - do dvaceti let kolaps na mandatorních výdajích a do padesáti celkový rozvrat státního celku - dle největšího hráče je to se zdejší natalitou místních ovcí asi tak, že na konci tohoto století, a to i bez války bude ryzích čechů ( jak o tom básnil klausův government při párání federace v devadesátých letech) asi okolo 300 tisíc a z nich bude přes 80 procent ve stařeckém věku - no, to jenom na okraj, samozřejmě, zdejší diskutující to nemusí vůbec interesovat, páč to budou mít dávno za sebou ( já taky :)) - a proto zpět k něčemu užitečnějšímu, tedy k hranici, hraničářům a jejich večným rivalům, tedy narušitelům..)

PS : Admine, nazvat Stanislavův (Stanův) webík jalovým a zbytečným, to je , myslím, poznatek hodný uznání - máte u mě jednou plus :)

xyz (max - Mail - WWW)
v r.1982 emigroval řidič cisterny T138 když rozvážel za dráty močůvku.Tolik aut u roty jsem nikdy\ předtím ani potom neviděl. Událo se u 16r. Pasečná.

Do třetice z Českých Velenic (Veterán 46 - Mail - WWW)
Na železničním přechodu České Velenice jsme sloužili od prvního dopoledního vlaku do posledního odpoledního. A mezi vlaky jsme odpočívali na strážnici, okukovali holky na nádraží, nebo se pohybovali v
blízkosti nádraží tak abychom kdykoli byli k dispozici operačnímu důstojniku.
V hlidce která byla na nádraží sloužilo pět kluků: velitel hlidky, dva členové kteří hlídali soupravu a dva kteří prováděli prohlídku osobního vlaku zvenčí(zhora a ze spodu)vyhledávali se ukryté osoby, pašované zboží a mrtvé schránky. Zevnitř osobní vlaky a cestujících kontrolovali pasováci a celňáci z povolání. A měli v povinnostech prohlížet taky služební vagón, ale protože se zpravidla zdrželi u cestujnících tak vnitřní kontrolu služebního vozu prováděl velitel naší hlídky. Osobní vlaky se odbavovali na prvním nástupišti které bylo po dobu odbavení uzavřeno a střeženo. Souprava která přijížděla z Rakouska byla strežena až při příjezdu k nástupišti.
Když souprava odjížděla do Rakouska tak hlidka po prohlídce střežila soupravu ze stupaček odjíždějícího vlaku. A vystoupili až u hraničního mostu (asi 500m) od nádraží.Tady na nádraží to byli nejen mladé holky co nás lákalo, ale taky nádražní hospoda, pánové a to pivo stálo 1.20,-Kčs v létě 1966 jej zdražili na 1.60,-
Samozřejmě alkohol byl pro nás striktně zakázán. To jsme si
vynahradili na vycházkách.
Úspešný útěk do Rakouska. Když PS od začátku roku 1966 padla pod velení min. obrany tak se taky zmenili vztahy mezi námi záklaďáky a pasováky kteří zůstali pod min. vnitra. Předtím byli vztahy korektní, ale teď se našli takový kteří nás začali zbytečně buzerovat a stěžovat si na nás. Samozřejme odveta z naší strany se dala čekat. Prostě jsme začali plnit jenom své povinnosti a tak zůstal služební vagón bez kontroly. Samozřejmě nezůstalo to bez následků. Někdo tuhle situaci využil a v služebním vagónu se zahrabal pod pytle s poštou a byl v Rakousku. Samozřejme obrovský průser, vyšetrování, ale my jsme dopadli dobře, naše povinnost to nebyla. A potichu jsme si fandili jak jsme jim tu buzeraci vrátili.

kdo je vinen (chachar v praze - Mail - WWW)
Maně se mi vybavuje starý kreslený vtip, tuším od Jiránka, stojí u signálky pán s děckem - Tati, a kdo je za těmi dráty? -My, synáčku, my... Vinen byl bolševický systém a celá ksč. Teď jsou tu dvaadvacet let bělogvardějci a není to o nic lepší... akorát že nemusím prorážet závory a můžu odjet vlakem, pokud na něj mám :o)))

Pro chachara (arnošt - Mail - WWW)
Nezoufej chachare ! Tvá nemoc se dá léčit. Nazývá se černobílé vidění světa. Pokud v Praze nejsou oční lékaři na výši, přijeď do Ostravy, poradím ti ke kterému očnímu zajít. Pokud nemáš na vlak, tak přijď pěšky, pohyb na čerstvém vzduchu ti prokrví a osvěží tvůj mdlý mozek.

Re: Mlčoch- Strašice (karel Runkas - Mail - WWW)
Ve Strašicích u 1.tp k události došlo, ale s dobrým koncem. Voják, který přišel k pluku z PŠ, měl uložený tank T-72 a dlouho nejezdil. Když měl stráž v parku techniky, rozbil sklo u skříňky, kde byly klíče od garáží uloženy pro případ požáru. Sedl a vyjel s přiděleným tankem po polní cestě. Náhodou tam projíždělo auto SNB, nahlášeno na okresní správu SNB a pokračovalo v jeho sledování. Řidič je uviděl, zpanikařil, uhnul na louku, kde zapadl. Myslím, že v tom zmatku si vzal svůj Sa, který měl ve stráži a utíkal. Schovával se asi 2 hodiny v lese, než byl bez odporu přiveden k náčelníkovi SNB.Byl celý uplakaný a říkal, že když už vyjel, chtěl se podívat za mámou do Mostu. Jeho výpověď byla konfrontována se všemi skutečnostmi a potvrzeno, že nelhal.Myslím, že nebyl ani souzen, ale řešen kázeňsky. Vyvolalo to řadu nezbytných změn v ukládání poplachových klíčů od garáží v celé armádě. Je pochopitelné, že než došlo k jeho zadržení, museli jsme udělat i některá bezpečnostní opatření v součinnosti s PS a z Plzně jsme vyslali dva tanky s vojáky z povolání na přístupovou komunikaci do Plzně, aby případné snaze řidiče vjet do města bylo zabráněno. Tolik citace odpovědi od. gen. Vacka

No, i když já jsem (arnošt - Mail - WWW)
byl na vojně u PS, s tankem jsem zažil taky jednu příhodu. Byl jsem buďto v roce l966,nebo 1967 na opušťáku (jediném za dobu ZVS)okolo Velikonoc doma v P. Shodou okolností byli na dovolence, nebo opušťáku tehdy i tři bývalí spolužáci ze základní školy. Seděli jsme u piva a z jednoho z nich vylezlo, že si přijel do Žiliny u Nového Jičína pro tank, který tam byl ve vojenském opravárenském závodě. My jsme mu samozřejmě nevěřili a chechtali se, že si z nás dělá srandu. Ale druhý den jsme tři seděli po obědě na pivě znovu v P. u nádraží a najednou velký rachot. Po chvíli vešel do restaurace Pavel Ch. s tankistickou kuklou a pozval nás ven, ať se jdeme podívat na jeho krásný vůz. Za hospodou v ulici stál tank, nevím jaký typ, a Pavel nám sdělil, že si ho vyzvedl v opravně a jede s ním po vlastní ose do Studénky, kde ho naloží na vlak. Tak jsme se rozloučili a odjel. My jsme z toho byli paf ještě delší dobu, což nám ovšem nebránilo v pití piva. Po vojně jsem se s Pavlem už setkal asi jen dvakrát, protože jsem se z P. odstěhoval, ale vždycky jsme se u toho spolu vesele zasmáli i spráskali.

Absurdity. (BK - Mail - WWW)
Zdravím všechny diskutující.
Absurdita číslo jedna - příběh se "šťastným" koncem, ve kterém všichni zúčastnění nakonec došli svého. Narušitel-násilník dávky ze samopalu do hrudi a pohraničník /ten se nezastřelil, ač ho to střílení natolik poznamenalo, že to nakonec podepsal, aby to později dotáhl na politruka roty/ spokojeného důchodu. Bývalo by bylo dobré, zmínit se o těch ostatních osobách z toho "náklaďáku". Co se s nimi stalo a tak.
Absurdita číslo dvě - příběh z hraničního přechodu v Č. Velenicích. Co k tomu říct? Alespoň tolik. Bylo by zajímavé dozvědět se, jak se režim vypořádal s tou zraněnou osobou, co se jí útěk nepodařil? Asi se nemýlím, že si to "pěkně odskákala" i za ty, co se jim ten útěk podařil!
Absurdita číslo tři - osoba ukrytá v autě. Tak tento příběh mi je nejblíže. Připomněl mi totiž můj osobní příběh, kdy jsme utíkali /dvě osoby/, v kufru osobního auta, z tehdejší Jugoslávie do Rakouska. Převážel nás Jugoslávec. Jednoho po druhém. Konečné rozhodování, u toho hraničního přechodu, z obavy z neúspěchu, bylo zdlouhavé. Stáli jsme tam hodnou chvíli, nedaleko pohraničních úředníků, a pozorovali, jak samotná kontrola probíhá. Hlavně nás zajímalo, zda otevírají kufry aut. Neotevírali! Samotný přejezd hranice proběhl pak hladce v časovém rozmezí několika desítek minut.
Připomínám, že tehdejší Jugoslávie byl komunistický stát, přesto, v té době, "pomohla" mnoha našim občanům k útěku do svobodného světa!
O jejích vnitřních problémech jsme neměli ponětí. Pro nás to byla tehdy, ve srovnání s ČSSR, svobodná země.
Pěkný den přeji.

Re: Absurdity. (ADMIN - pohraničník Zdeněk . - Mail - WWW)
To: BK.
Ježkovi voči,snad jsi neuvěřil tomu,že onen pohraničník z OPK to podepsal a stal se politrukem..? To tady někdo dal jako rádoby vtipný "joke" a mě se to zdálo tak hloupoučké,že jsem si řekl,že takové blbině NIKDO nemůže uvěřit a tak jsem to v diskuzi,v rámci odlehčení,nechal.

Kdyby se toho chytnul nějaký pohlupavý kavárenský polistopadový bojovník s PS, chápal bych to. Ale ty,takový rozumně uvažující člověk...
Nu což, i mistr tesař se utne :-)

Politruk (karel - Mail - WWW)
Nepovazuji se za blbce, ale tomu, ze se stal politrukem jsem take uveril.

Re: Politruk (ADMIN - pohraničník Zdeněk . - Mail - WWW)
Karle,
já bych si nedovolil nikoho ze slušně diskutujících,zde na weblogu Pohraničník,
označit za blbce. To jen aby bylo jasno :-)
Proč se o věci zmiňuji? Protože pozorným čtenářům už dávno došlo,že na oné rotě,v dané době,sloužil na této funkci úplně někdo jiný. Tudíž těžko by to mohl být onen voják z OPK Železná Ruda,který se bránil střelbou.
Tak jednoduché to je,milý Watsone...

absurdita BK (stenlly - Mail - WWW)
Nevěřil jsem dnes svým očím !!! Přemýšlím zda BK má ještě nějakou zdravou buňku v hlavě? Napsat tuto neskutečnou poznámku k tomuto vojáku ZS.Že budou nějaká negativa na to jsem čekal,ale že někdo napíše takovou KRAVINU k této tragedii překonala všechna moje očekávání. Jak někdo může tak hluboce klesnou a toto napsat.

stenlly BK (karel - Mail - WWW)
Jaka kravina? BK jenom vyjadril absurdnost toho ze strilejici ( branici se ) vojak to dotahnul az na politruka. Za ty leta mel prilezitost zastrelt se kazdy den ale dotahnul to az do spokojeneho duchodu.

Admin (BK - Mail - WWW)
Zdravím Tě Zděnku,
zřejmě patřím k těm nepozorným čtenářům, ale spíš je mi jedno kdo, kde, kdy sloužil. Celé mi to připadlo trochu divné, jenže v tom systému bylo tolik absurdního, takže jsem to viděl jako docela reálnou možnost. Jako vtip jsem to nerozpoznal a jelikož se mi to hodilo do konceptu, tak jsem to použil. Vůči tomu pohraničníkovi jsem to zle nemyslel, pouze to podání mi připadlo mírně komické. U té absurdity musím zůstat, jelikož to všechno absurdní bylo!
Mistr tesař nejsem, ale někdy se "utnu" víc než dost, to mi věř. O tom bych mohl napsat knihu, ale v tomto případě "utnutí" nevidím.
Pokaždé se mě totiž dotkne, když slyším o nějakém takovém případu, zvlášť, když se ten pokus nepovedl a skončil tak blízko od svobody. V Německu o tom běžela celá dokumentární řada v televizi, kde byl v každém dílu zpracován jeden konkrétní pokus o útěk na západ, ať už se podařil, nebo ne. Bylo někdy až neuvěřitelné, co všechno byli lidé schopni podniknout a riskovat, včetně života. Také o ten život někdy přicházeli.
Ve srovnání s tím, jsme my "tu hranici" přešli "cestou dlážděnou a s fanfárami." Bylo to tím, že jsme volili méně nebezpečnou cestu, v podstatě úplně bezpečnou, jenže jsme to nevěděli, takže jsme se báli a dost. Nevěděli jsme, že ten jugoslávský politický systém, ač komunistický, je o pořádný kus lidštější než ten československý. Přestože "zuřila studená válka", hranici nezadrátoval, pohraničníkům umožnil zůstat lidmi a vlastním občanům zachoval důstojnost tím, že jim nesebral volnost pohybu. Oni nemuseli krást nákladní auta pro přejetí hranice, oni nemuseli předělávat osobní auta pro ilegální převoz osob /nejvýše v kufru převezli sem tam nějakého "čížka"/, oni nemuseli přejíždět po drátech vysokého napětí, oni nemuseli k žádným drátům tahat štafle, oni nemuseli utíkat na cizí vyslanectví a já nevím co ještě. Oni byli volní!
To všechno jsme zjistili hned po příchodu do penzionu, kam jsme byli policií odvezeni. Setkali jsme se tam s českou rodinou, která přejela, bez jakéhokoliv povolení, i s autem do Rakouska. Sice až na několikátý pokus, vždy je vrátili, až na jednom přechodu je pustili! Ani jednou jim nehrozilo zadržení, nebo něco horšího!
Měj se pěkně.

karel (stenlly - Mail - WWW)
MNE DNESKA OPRAVDU ASI ŠÁLÍ ZRAK !!
Kde jste vzali tu hovadinu , že se ze střílejícího vojáka stal POLITRUK !!!!

RPG (Martin Krása - Mail - WWW)
jen na okraj, RPG byla zbraň která byla svěřena řidiči poplachovky. Alespoň tomu bylo doby mé služby, nikdy jsem to neměl v ruce a netuším, jak bych s tím střílel na jedoucí vozidlo :D

zelená světlice. (Antonín Kůr - Mail - WWW)
V textu bylo napsáno že vystřelil zelenou světlici /proryv do zahraničí/.Za mne byla zelená světlice /žádám poplachovku/jedna červená /proryv do zahraničí/dvě červené /proryv do vnitrozemí/červený déšť/žádám pomoc.Světlici šrapnel používal DDR/což znamenalo aby se hlídky napojili na síť.Nevím,možná se časem signály změnily.Dík.

(Antonín Kůr - Mail - WWW)
(Antonín Kůr - Mail - WWW)
Další nezaujatý článek (Lugosy László - Mail - WWW)
Zdravíčko vespolek, dovolil jsem si článek linkovat, jelikož je nezaujatý a souhlasí s mým názorem na mladé bPS - jen dodržovali dobové zákony, jinak by skončili za mřížema
.

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, reaguji na Váš článek. Jsem příbuzná zastřeleného Gerta Michny. Kromě toho, že tato tragédie zasáhla celou rodinu, má Váš popis několik trhlin. Gert jel jako spolujezdec. Neměl řidičák, bylo mu pouhých šestnáct let a nevím, jestli by zvládl řídit popisované vozidlo. Byl zastřelen zezadu, nemohl tedy zmiňovaného vojáka chtít napadnout zepředu. Po nárazu auta byl vymrštěn ven z auta a začal utíkat. Důvodem jeho překročení hranice bylo dostat se do Německa za svými příbuznými. Bohužel již nebylo možné v této době odejít za hranice normální cestou. Nerozporuji,že i pro vojáky nebyla služba na hranici procházka růžovou zahradou, ale smrt usměvavého šestnáctiletého kluka je opravdu tragédií v každé době. Byl to milý kluk. A všichni by určitě chtěli vrátit čas a zabránit tomuto neštěstí. Příští rok by mu bylo 60. Děkujeme za možnost se k této situaci vyjádřit. Rodina Michnova

Anonymní řekl(a)...

Dobrý den, reaguji na Váš článek. Jsem příbuzná zastřeleného Gerta Michny. Kromě toho, že tato tragédie zasáhla celou rodinu, má Váš popis několik trhlin. Gert jel jako spolujezdec. Neměl řidičák, bylo mu pouhých šestnáct let a nevím, jestli by zvládl řídit popisované vozidlo. Byl zastřelen zezadu, nemohl tedy zmiňovaného vojáka chtít napadnout zepředu. Po nárazu auta byl vymrštěn ven z auta a začal utíkat. Důvodem jeho překročení hranice bylo dostat se do Německa za svými příbuznými. Bohužel již nebylo možné v této době odejít za hranice normální cestou. Nerozporuji,že i pro vojáky nebyla služba na hranici procházka růžovou zahradou, ale smrt usměvavého šestnáctiletého kluka je opravdu tragédií v každé době. Byl to milý kluk. A všichni by určitě chtěli vrátit čas a zabránit tomuto neštěstí. Příští rok by mu bylo 60. Děkujeme za možnost se k této situaci vyjádřit. Rodina Michnova

p_x řekl(a)...

Zbytky té závory jsme odstřelili Perunitem za velké pozornosti BGS nějak v r. 87 ...