11. června 2012


Zmařený 1.máj 1970 ve Zdíkově. 

(NE)PORUČÍME VĚTRU,DEŠTI – ANI SNĚHU .



V socialistickém Československu patřil Svátek práce mezi nejdůležitější dny. Organizovaly se masové prvomájové průvody, které procházely městy, a z tribun jim kynuli představitelé místní moci. Účast na oslavách byla obvykle nepsaně povinná. Nadřízení museli kontrolovat účast podřízených, učitelé kontrolovali účast žáků.

V průvodu chodily celé podniky, školy, armáda, Lidové milice, nejrůznější zájmové organizace. Průvod doprovázely alegorické vozy s údernými hesly. Nad hlavami pochodujících se třepetala mávátka a tyčily transparenty, oslavující  krásy života v socialismu.

Masivní propagaci prvomájových oslav nahrávala i skutečnost, že další svátky připadaly hned na 5. a 9. května, což jsou významné dny z konce Druhé světové války. Sousloví „Slavné májové dny“ vyskakovalo z letáků a plakátů na každém rohu.


1.maj


Obyvatelé odlehlých obcí byli na májové oslavy sváženi autobusy. Tak je tomu i v tomto příběhu.

Zima 1969 – 1970 byla v našem regionu nelítostná. Nejen kvůli krutým mrazům, ale i kvůli opravdu neobvyklému množství sněhu. První sníh začal padat 28. října (asi na oslavu dalšího z významných dnů), kdy přes noc napadlo rovnou 40 centimetrů. Zimní ostraha hranice v těchto podmínkách probíhala opravdu těžce. Přes husté vánice nebylo kolikrát ani vidět, kterým směrem se vydat do služby. Při přesunu ve volném terénu jsme dokonce museli používat improvizovanou pomůcku – vodicí lano, natažené mezi členy hlídky. A stávalo se, že i OSH byla kvůli vánicím bez hlídek v terénu. K velkému potěšení službu konajících pohraničníků. 

Jednou jsme s velitelem hlídky končili službu na stanovišti „Okraj lesa“. Asi po třičtvrtě hodině chůze ve vánici směrem na rPS se nám „podařilo“ vrátit se opět na stanoviště. Ve vánici jsme neviděli na metr, natož abychom se orientovali na otevřených pláních. Zima 69-70 a služba v extrémních sněhových podmínkách přinesla celou řadu historek. 

Když mrazem popraskaly telefonní dráty na sloupech mezi Kvildou a Modravou, stačilo našim spojařům jen vyšplhat na dvoumetrové vyfrézované mantinely podél silnice. Z hromady sněhu pak dráty v pohodě opravili. Pohraničníci, jdoucí z kuchyně nebo jídelny (ta byla naproti rotě), nemuseli chodit z prvního patra po schodech. Stačilo, aby prolezli oknem v jídelně a „po zadní části“ sjeli přímo před vrata roty. Vzpomínek je opravdu moc. Ale bez nadsázky všichni pohraničnící i místní měli sněhu plné zuby a počítali dny do kýženého jara.


kalamita


Ale i po 21. březnu to na Kvildě vypadalo spíš jako za polárním kruhem. Nechci se dál zabývat sněhem, jen podotknu, že na tzv. třetí lyžnici jsme přestali jezdit přesně na Den dětí, tedy 1. června. Sníh v lesích zmizel až v polovině tohoto měsíce. Podle lesáků byla tehdy vrstva sněhu tlustá  2 až 4 metry. V závějích ještě víc. 

Ještě jedna historka – spíš pro pobavení. 15. nebo 16. května toho roku dorazil do obce zájezd slovenských družstevníků odněkud od Žitného ostrova. Když slovenské babičky viděly odcházet pohraničníky do služby v zasněžených stráních, plakaly a povídaly, že mají též děti i vnoučata v jejich věku, u nich už pomalinku zraje pšenka a na lukách spousta kvítí, a aby chudáci vojáčci nestrádali, nutily jim na přilepšenou zásoby, co měly schované na cestu: klobásky, uzené, sem tam podstrčily i lahvinku pálenky pro zahřátí. 

Ale zpět k příběhu. V roce 1970 byla centrem prvomájových oslav obec Zdíkov. Obyvatele vzdálených vesnic vyzvedávaly autobusy ČSAD Vimperk. Také do Kvildy měly dorazit dva autobusy a naložit 10 příslušníků rPS a místní. Autobus měl pak pokračovat do Borových Lad, na rPS  Knížecí Pláněvyzvedávat další pohraničníky a dále do Nového Světa a Nových Hutí

Máj nemáj, v noci se z nebe sypalo tolik sněhu, jako by se roztrhla peřina. Sníh byl vlhký a těžký. Ráno proto z Vimperku vyjel sněžný pluh, aby očistil silnice a autobusy se bez problémů dostaly k účastníkům průvodu. Řidič pluhu měl těžký úkol, protože sníh už nebylo kam odhrnovat. Mohl jen sněhem prorážet cestu. Do Kvildy se dostal kolem půl 8 ráno. Do autobusů, jedoucích za pluhem, nastoupili pohraničníci a část místních. Kolona vozidel se rozjela směr Borová Lada.

Možná to způsobila masa sněhu, valící se  před pluhem, možná řidič neodhadnul šířku silnice, ale ve vesnici pod obchodem pluh zapadnul (byl to obchod známý z filmu „Král Šumavy“). Řidič se pokusil vyváznout popojížděním vpřed i vzad, ale podařilo se mu jen zapadnout celým zadním kolem do příkopu. Pluh napříč zatarasil celou silnici. Oba autobusy samozřejmě stály také. Nebylo se jak a kam otočit!


pluh


Řidič pluhu volal na dispečink ČSAD. Na pomoc vyjel další sněžný pluh, trasou přes Nový Svět a Borová Lada. Cesta do prvomájového průvodu musí být volná za každou cenu!
Druhý pluh se sněhem probíjel statečně. Avšak pouze do okamžiku, než u Vilémova začal hrnout těžký sníh do kopce. Holt příroda je mocnější. Nebo zapracoval zákon schválnosti? Druhý pluh zapadl v kopci asi 200 metrů od prvního. Co dál? Oslavy Prvního máje už dávno začaly a pohraničníci ani lidé z okolních vesnic nikde!

Naši pohraničníci se mezitím bavili tak, že přejižděli přes ložnou plochu zapadnutého pluhu, na které byla zatěžovací škvára a vrstva sněhu  jako přes můstek.  Po nějaké době se (ne)účastníci průvodu vrátili domů, vojáci na jednotku. Kolem poledne se všichni čtyři řidiči objevili na rPS. Prý jestli na jednotce nemáme nějakou techniku, která by jim pomohla se ze sněhu dostat. Na dispečinku ČSAD byl už jen vrátný, ostatní se veselili v průvodu a nikdo nemohl řidičům pomoci. Zajímavé je, že řidiči nikomu nescházeli...

Velitel roty povolil vyslat na pomoc řidičům naši sněžnou frézu. Fréza nejprve odtáhla oba autobusy. Při vyprošťování pluhu byly nejvíce platné lopaty v rukou pohraničníků; pak začalo strastiplné frézování k druhému pluhu. Ten se podařilo vyprostit až v podvečer, protože se několikrát přestřihly samostřižné šrouby na vrtuli frézy. Fréza se navíc nemohla  dostat až k pluhu, proto znovu nastoupili vojáci s lopatami a odházeli sníh před špicí pluhu. To už byl v Kvildě dokonce sám dispečer z ČSAD, kterému v garážích „něco“ chybělo. 

Dispečer poděkoval veliteli pohraniční roty za pomoc a za pár dní dorazil na rPS Kvilda ještě děkovný dopis od krajského ředitele ČSAD České Budějovice. Do konce roku 1970 mohli příslušníci z Kvildy jezdit autobusem na lince Kvilda – Vimperk zadarmo. 

V roce 1970 oslavovali místní „slavné májové dny“ v rodinném kruhu. Pohraničníci si užívali zasloužené volno na kavalcích. A na oslavách ve Zdíkově nikomu nedošlo, že se neúčastní pohraničníci, ale dokonce ani lidé z Kvildy, Borových Lad, Nového Světa a Nových Hutí.


zima



© AUTOR: Stanislav K. http://www.lide.cz/stenlly50

KOREKTURA TEXTU: Hana J.

zima


Kontakt – ADMIN weblogu Pohraničník: pohranicnik@gmail.com




Komentáře

Sníh (Monika - Mail - WWW)
Tak Stenlly si vzpomněl, že na Šumavě padal sníh. No pro kluka od Slaného to musel být opravdu šok.
Re: Sníh (ADMIN - pohraničník Zdeněk . - Mail - WWW)
Přečtěte si článek ještě jednou a pořádně,Moniko. Nebo,zkuste si zakývat hlavou,možná se vám v ní rozsvítí a dojdete k poznání,že téma článku není "Sníh na Šumavě".
ADMIN.
jj Hačava.... (žofínák - Mail - WWW)
Kožichy jsme odkládali 30. července a fasovali 1.srpna...
Pro Moniku. (arnošt - Mail - WWW)
Z příspěvku Žofínáka jasně vyplývá, že jaro tam bylo 31.7. dopoledne, léto 31.7. odpoledne. Už je vám to jasné ?
Pro ADMIN (Vojta - Mail - WWW)
Nic ve zlém. Ale že se rozvine diskuze o tom, jak všichni na Kvildě stojí frontu na účast v prvomájovém průvodu jsem v žádném případě nečekal a podle dosavadních příspěvků se to jenom potvrzuje.Naopak bych se nebránil diskuzi o té mimořádné zimě, kam to asi stejně směřuje. Sám bych měl nějaké doplňující informace, pokud bude zájem. Jinak samozřejmě respektuji diskuzi o prvním máji. Souhlas?
Re: Pro Admin (ADMIN - Pohraničník - Mail - WWW)
Vojto,
ale zde přeci není psáno,že diskuze má být o "slavném 1.máji" roku 1970 na Šumavě.
Klidně můžete Vy i kdokoliv jiný psát na téma,o němž se zmiňujete. Ostatně,už totady nakousnul např.Žofiňák.

Moje poznámka směřovala vůči jednomu "prudiči", který se zde jednou vydává za Moniku, jindy za Petra,pak za anonyma a jeho příspěvky dříve či později mají snahu útočit na autora příběhů,či dehonestovat pohraničníky.
Takže, Vojto,klidně pište :-)
ADMIN.
Pro ADMIN (Vojta - Mail - WWW)
Tak to pardon. Já netušil, že je to zde i o takových intrikánech.Já jsem předpokládal, že je to o nás bývalých péesácích a lidech sympatizujících i nesympatizujících, ale chtějících se něco o této problematice dozvědět. Zdraví Anna, Kilián, Mařenka, Galapéťa, nebo jak se vlastně jmenuji.
Re: Pro Admin II. (ADMIN - Pohraničník - Mail - WWW)
Ale ano, i takoví všeználkové a mudrlanti nám sem chodí a tak jsem byl nucen trochu utáhnout otěže,aby se tady z toho nestalo uřvané diskuzní forum jako na webu českého bulváru.
Komentáře a diskuzní příspěvky - i ty nesouhlasné jsou zde vítány, urážky, nadávky a hloupé invektivy budou muset jejich autoři publikovat jinde,tam,kde se jim dostane sluchu.
ADMIN.
Re:Sníh (Vojta - Mail - WWW)
Na tuto zimu se nedá zapomenout, neboť to byla zima mimořádná, hlavně na srážky. Byly největší za mnoho let zpátky. Není to samozřejmě z mé hlavy, ale pamatuji si to od kvildského kronikáře pana Slámy. I do současnosti se s ní srovnávala jen myslím 2004/5, tzv. Ladovská zima? Život na Kvildě vypadal tak, že netekla voda. Ta se vozila z Vltavy dole od pily. V konvích na mléko pak do zásobníků nad kuchyň. O stavu sociálek se zmiňovat není nutno. Koupání bylo zajištěno v kasárnách U sloupu, nad Vimperkem. Účastníkem tohoto zájezdu jsem byl pouze jedenkrát.Cesta zpátky Pragou V3S s plachtou a hlemýždí rychlostí do kopce byla docela o zdraví. Pravdou je, že jsme to v pohodě přežili se sněhem a lyžemi, zásobování se zvládalo, hladem jsme netrpěli ani náhodou a "špinďíři" jsme také nebyli. Mám dojem, že nám potom přistavovali malou cisternu, ale nejsem si jistý, jestli to nebylo u jiné příležitosti. Hlavně pak zajištění před zamrznutím. O službě v těchto podmínkách třeba příště. Tak to bylo pár dalších vzpomínek z té doby. Jediné, co by nás určitě hrozně štvalo, zamrzající mobilní telefony.
1. máj 1970 (Jan - Mail - WWW)
Dobře si vzpomínám, že na 1.máje 1970 byla sněhová vánice i v Praze. Kdyby tenkrát nepadal sníh na Kvildě, tak by to byla přímo sprosťárna.
re Vojta (stenlly - Mail - WWW)
Zdravím všechny. Přes měsíc jsem byl mimo tyto stránky. Vidím,že diskuze nějak ochabla. Díval jsem se i na články zpět - jarní únava diskutujících ? Snad se oživí ,když mne zjistí :-) . Ano ta cisterna stála na plácku hned vedle schodů vedoucích do rPS. Ale konečně někdo / Vojta/ , kdo podal autentický příspěvek k tématu .Příspěvek od Moniky je opožděný apríl.. Přeji všem hodně klidu a pohody.
silvestr 78/79? (Střelec - Mail - WWW)
Jak to na Šumavě vypadalo na Novej rok 1979? Skoro do silvestrovské půlnoci tehdy bylo ve vnitrozemí jarní počasí a do rána byla během pár hodin kalamita, -20 a následně uhelné prázdniny...
re silvestr 7/79 (stenlly - Mail - WWW)
Jestli mě má pamět neklame bylo to o rok později 79/80 ,ale jinak máš pravdu v půl devátě večer na silvestra pršelo a do rána bylo mínus 25. Lidi co měli auta na parkovištích a trávili silvestra na chatách měli na autech několika centimetrový krunýř ledu a nemohli se do aut vůbec dostat led byl všeude i v zámcích aut. Mráz tehdy zasáhl celé Čechy. V uhelném povrchovém dole na mostecku dokonce zamrzlo to velkorypadlo na uhlí...
sněží (Petr P. - Mail - WWW)
Stenlly to se vůbec nediv, že nikdo nediskutuje, když si vzpomínáš jen jak sněžilo, pršelo, foukal vítr, atp. To už je Šumava taková. Co k tomu dodat. Asi jen to, že pro normální záklaďáky PS nebyl problém jít 16 km pěšky (do Zdíkova) za zábavou a za holkama (Májové oslavy legalizovaly opuštění posádky).
Raději napiš, jak jste v přísném utajení cca v roce 1981 zkoušeli nejnovější vynález Sovětských pohraničníků - Čekistů, Elektronického Psa (Elekroničeskaja Sobaka EC S-3) a jak to někdo v hospodě prásknul za 2 piva a smála se Vám celá Kvilda. Pak i HSPS v Praze uznala, že to je totální blbost.
Služba (Vojta - Mail - WWW)
Ještě jedna moje vzpomínka z této zimy. Prohřešek, který jsem si dovolil jedenkrát za celé dva roky.Jak ostatní nevím, nikdo se tím rozhodně nevytahoval. Operační den začínal v 19. hod. jak všichni asi vědí. Služba na tento den 20-24hod. Bučinská, potom dvě hodinky na rotě a znovu 02-06hod. asi Okraj. Jak vydíte, hlavně kdo to vyzkoušel, docela "veget". Když jsme se vraceli o půlnoci, bylo venku takové "peklo" a trvalo celou noc, že jsme to riskovali a obě hlidky, komplet oblečené, druhou část "odsloužili" v místnosti DR. Prostě se nedalo, jinak bychom si to nedovolili a určitě to byly nervy, žádná pohoda. Teď už se to zdá možná jako legrace, ale v tu dobu to bylo na pěkný průšvih. V hlavě to mám ale dodnes, to se nezapomíná, alespoň něco.
Petr.P (stenlly - Mail - WWW)
Elektronického Psa (Elekroničeskaja Sobaka EC S-3) Tak to mě musíš povyprávět ty? Znám hodně kravit - ale tohle je pro mne opravit největší novinka ,kterou kdo o Kvildě napsal..A jinak už jednou jsem ti psal - mé příběhy číst nemusiš a nebo napiš i ty nějaký ať se můžem poučit a poznat nepoznané.
silvestr78/79 střelec (tom - Mail - WWW)
uhelné prázdniny to sme měli ve škole v 60tých letech to si pamatuju ... ale v roce 79 zavedli letní letní čas
zima 69/70 (stenlly - Mail - WWW)
Vojto - vzpomínáš na Ševinského!! Ten přišel na stanoviště Bučina/Vlasatá cesta/ zalezl do improvizovaného staniviště iglů - zul lyžáky, zabalil nohy do košichu a prospal tak skoro celou službu a ostaní jezdili po lyžnici a on né :-)))A podobných případů co popisuješ ty bylo více :-) Hlavně při vánicích. Ale neboj ON si toho někdo všimne a začne do nás vandrovat a házet trestní sazbou.
Dodatek (Jirka - Mail - WWW)
Chtěl bych pozdravit všechny pohraničníky a naše příznivce, a zároveň dodat, že 28.říjen vznik samostatného Československa byl v té době tak významný svátek, že ho v roce 1975 zrušili. Kdy ho obnovili si teď nevzpomenu.
silvestr78/79 střelec (Dan - Mail - WWW)
Jestli se to jmenovalo zrovna uhelný prázdniny si jistej nejsem, ale v tý době jsem byl na střední škole a nahnali nás kvůli mrazu na brigádu do hutí.
Re: silvestr 78/79 (ADMIN - pohraničník Zdeněk . - Mail - WWW)
Ach,spoluobčané,
vyslechněte kramářskou píseň,jak za bolševické hrůzovlády v létech sedmdesátých Dan v hutích ocel kalil,zatím co do žeber ho kalašnikovem šťouchal zlý muž v uniformě LM a ty,kdož odmítli kolaborovat,zlý pohraničník, bajonetem, k smrti zamotané,v drátech železné opony,bodákem dorážel, panny křesťanské a ženy katolické nešetříce. Na této pravdě,uhelné či jiné,Dan si jistej jest a na ní,chce žíti i umříti.
Amen.
Stenlly II (Petr P. - Mail - WWW)
Stenlly, oni některé věci se nižším velitelům nesdělovali, by měli našlápnuto do funkcí politruků.
Elektronický pes EC S-3 se zkoušel v zimních podmínkách na cestě od Pramenů Vltavy zadem pod Černou Horou směrem k Ptačí a Černohorské nádrži. Převratná myšlenka Sovětských pohraničníků spočívala v tom, že pohraničník na lyžích poveze sebou speciální kazetový magnetofon a reproduktorovou soustavu a bude pouštět různé typy štěkotu útočícího psa. Velení Sovětských pohraničníků si od tohoto vynálezu slibovalo tři základní věci: 1) Narušitelé budou předem upozorněni, že úsek je střežen psi, 2) velitelé budou lépe informováni o pohybu hlídek v terénu úseku, a 3) uspoří se za výcvik a stravu služebních psů. Systém byl u Sovětských pohraničníků používán většinou jen v zimních podmínkách v hlubokém sněhu (což v mnoha případech bylo celoročně). Ukázalo se, že použití Elektronického psa bylo mnohem efektivnější, když byla z pohraničníků vytvořena „psí elektronická smečka“ – 3-5 pohraničníků vybavených systémem EC S-3. Tím se eliminovaly časté útoky medvědů a vlků proti samostatnému pohraničníkovi, které vesměs končily smrtí pohraničníka.
Začátky práce na Elektronickém Psu lze datovat na období ihned po 2. Světové válce. Pro Sovětské politické vedení bylo špatně akceptovatelné používat jako služební psi Německé ovčáky. Šlechtění tzv. Sovětského ovčáka se nedařilo tak, jak si politbiro představovalo (velikost, barva srsti). Později byli tito šlechtěnci nazýváni jako Východoevropský ovčák, ale plemeno nebylo nikdy uznáno. První prototyp Elektronického psa EC 1 byl sestaven v roce 1961 na Vysoké škole Felixe Edmudoviče Dzeržinského v Moskvě, tedy škole vychovávající příslušníky KGB a vysoké velitele Pohraniční Stráže. Původní prototyp na bázi cívkového magnetofonu, elektronkového zesilovače a dostatečně výkonných reproduktorů byl tak objemný, že by ho museli obsluhovat tři pohraničníci neustále propojení kabely. První prototyp tranzistorového kazetového systému EC – 2 byl hotov někdy kolem roku 1970 a v širším měřítku začal být používán od roku 1974. Byly vyráběny modely s označením M (Mono) a později s označením S (Stereo). U některých Sovětských pohraničních jednotek byl Elektonický Pes velmi oblíben.


Systém EC S-3 byl zkoušen asi jeden měsíc v bezprostřední blízkosti ČS – Německé hranice z důvodu velmi přísného utajení – viz výše. Šlo o to, aby nikdo nezasvěcený nevěděl, že ten štěkající pes vlastně není pes. Vše skončilo diplomatickou nótou Německé strany ve smyslu, že Pohraniční Stráž tehdejší ČSSR se dočista zbláznila.
to admin (Dan - Mail - WWW)
Nějak nechápu admine co jsi tím chtěl naznačit.... já jen reagoval na tomův příspěvek kdy se mu nezdály uhelný prázdniny v roce 78/79.
Na vysvětlenou já chodil na průmyslovku a do hutí jsme chodili na praxi na konci školního roku (v červnu).... tehdy ale fakt na silvestra uhodili mrazy, zamrzali vagóny, atd. No a kormidelníci našeho národního hospodářství tehdy holt dospšli k názoru že situace je zlá a zachránit ji musí i žactvo ze škol a někde vyhlásili prázdniny (mam dojem že ne uhelný, jen prodloužli vánoční - ale to spekuluju) a u nás na škole (SPŠ) nás poslali na brigádu.... konkrétně já s kamarádem jsme se dostali do depa úzkorozchodný kolejový vnitropodnikový dopravy.... jestli jsme jim tam byli něco platný si nejsem jistej.
to Petr P. - ad elektronický pes (Dan - Mail - WWW)
Ty vole, to si sem měl hodit 1.dubna a ne 5.května :-)))) ale jinak palec nahoru, to jo.
re Stenlly II (stenlly - Mail - WWW)
Dík za poznatek. Geniální myšlenka hodna Járy Cimermana - pes a sněhové podmínky. A ta trasa zkoušek, opravdu mistrovský tah .. Dík za pobavení.
jirka (tom - Mail - WWW)
28 říjen byl vždycky významný svátek a držel se 40 let..jako den znárodnění těžkého prumyslu v roce 45....baff :))
Pro Stenllyho ( - Mail - WWW)
Stenlly, vše nejlepší k Tvému dnešnímu svátku !!!
anonym (stenlly - Mail - WWW)
Dík za přání....

Žádné komentáře: