3. září 2017

SLUŽBA NA ŽELEZNIČNÍM HRANIČNÍM PŘECHODU

Vzpomínky psovoda - OPK Horní Dvořiště 1965 -1967.

Sloužil jsem na Oddělení pasové kontroly (OPK) Horní Dvořiště jako psovod. 
Četa OPK se skládala z tří družstev. Výzbroj: samopal Sa vz.58, v zásobnících 40 nábojů. Pistole ČZ vz.50 v zásobníku 4 náboje. Signální pistole + náboje (tzv.světlice) 

  Družstva se střídaly po 12 hodinách, ranní od 7:00 do 19:00 a noční od 19:00 do 7:00 hod. Náš úkol byl kontrolovat nákladní vlaky směrující do Rakouska a dále do Itálie. A vlaky jezdící k nám. Soupravy do Rakouska a zpět protahovala naše parní lokomotiva (pětikolák později čmelák).     


Dobové foto

  
  Osobní doprava, to byly dva vagony, přidané k nákladní soupravě jednou za 24 hod. z Českých Budějovic do Lince (Linz) a zpět. Naším úkolem bylo vyhledávaní ukrytých osob a pašovaného zboží. Doprovod vlakových souprav z nádraží na státní hranici a zpět. Prohlídky probíhali v prostorách kolejiště nádraží. 


Dobové foto


  Psi sloužící na pasových kontrolách měli základní výcvik a navíc prověřovací výcvik - to znamená vyhledávaní ukrytých osob v nákladních vlacích. Každý vlak prověřovali dva psi. První procházel pod soupravami a po prohlídce vlaku pes prověřoval levou stranu kolejiště a psovod pravou stranu. Po příchodu na výkolejku (vysvětlení pojmu výkolejka - bylo to železobetonové monstrum které obsluhoval určený nádražák pod dohledem hlídky z roty a nasouvalo se to do kolejiště), která se nacházela v prostoru drátů (signální stěny), se setkal psovod s hlídkou z roty a pak se spolu se psem vrátil asi 100m zpět, tam byla nad kolejemi lávka a z té se střežil prostor kolejiště směrem do vnitrozemí. V případě narušení střílela hlídka světlicemi signál k zastavení vlaku. 


Dobové foto


  Druhý psovod s pomocníkem, který nosil žebřík a lávku, a z výšky kontroloval otevřené vagony ze shora (metrové dříví, uhlí a jiné sypké materiály),proto ten žebřík. Lávka se používala tam, kde vzdálenost mezi vagony byla větší, jinak pes běžně přeskakoval z vagonu na vagón. Když byly vagony kryté, tak pes větřil u dveří. 


  Psovod taky kontroloval na své straně neporušenost plomb. Na druhé straně soupravy, souběžně se psovodem, postupoval velitel hlídky a kontroloval druhou stranu vagonů. V případě porušení, nebo chybějících plomb prováděli detailní prohlídku, po které byl vagon zaplombován za účasti důstojníka PS, celníka a pracovníka ČSD. Druhý psovod postupoval za prvním tak, aby nerušil práci prvního psa. Zbytek prověřovací skupiny postupoval za druhým psovodem asi ve vzdálenosti 3 vagony, to byl ten výše uvedený důstojník, celník a nádražák.  


Dobové foto


  Sloužili jsme 12 hod služby. Někdy to bylo v pohodě, ale jindy vlak za vlakem. Psi běhali po žebříku jak po promenádě, nejhorší pro ně byl koks, volně ložené brikety, to jejich tlapky hodně trpěly, vlčí paspárky se při poškození operovaly na veterině. Pes, co dělal spodek soupravy - vagony jsou odspodu samá kolomaz a do toho závěsné oka spojovacích táhel, si taky užil. A to vše na nádraží kde probíhá běžný provoz. 


   Psovod sloužící na denní směně se postaral o psi co sloužili v noci (odvedení do kotců, krmení apod.). Mezi psovodem a psem vzniklo zvláštní pouto. Představte si parní lokomotívu, kravál, pára, kouř... A on zůstává klidný a dělá svoji práci.


Dobové foto


  A jenom dovětek ke službě u OPK. Naše služba byla odlišná od služby na rotě PS, protože jsme byli cizincům na očích. V roce 1966 jsme jako první začali nosit novou uniformu (tesiláky místo kopřiv). Nebyla žádná buzerace, protože jsme šli ze služby do služby. Občas po službě jsme zašli na pivo, zadním vchodem, do nádražní hospody. A když jsem měl vycházku, tak do ty samý hospody, ale předem. Anebo, asi dva kilometry, do vesnice, kino a opět hospoda. 




  Nekouřili jsme žádné drahé cigarety,ale koupili tabák (Taras Bulba a Kapitán) smíchali v poměru 1:1 a balili "kombajnem" nebo si cpali dutinky. Tak taková jsme byli „elita“  :-)  


Youtube video - OPK Horní Dvořiště 

VIDEO v lepší kvalitě (480p): klikněte zde


(c) Autor + fotografie: Anton 

Děkuji tímto za svolení publikovat text a dobové fotky na weblogu Pohraničník. 





 Zajímá vás více na téma železniční doprava ČSD a státní hranice ČSSR? Klikněte si: 

*** Vlakem za dráty 

*** Nádraží Železná Ruda - Bayerische Eisenstein 

*** Železniční doprava Berlin Ost West  

*** Vlakem do Českých Velenic 

2 komentáře:

radanovak@seznam.cz řekl(a)...

Zdravím (bývalí ?) spolubojovníci !
Velmi by mne zajímalo, jak vypadala "ta výkolejka", z několika pramenů vím, že to MONSTRUM vypadalo sakra jinak než běžná železniční výkolejka. Nemáte někdo nějaké fotky ???
Díky předem. Neprojdou !
Radek

Pohranicnik řekl(a)...

Re: Radan N. 19. září 2017 21:57

Ahoj Radku,
věřím, že se ti někdo k tématu ozve.
Jen buď trochu trpělivý, páč reakce na dotazy v komentářích se někdy objevují v horizontů měsíců. Eventuálně, by jsi se mohl obrátit přímo na autora článku via mail, nebo přes Facebook.

Zdeněk.