Útěky (a únosy) přes státní hranici IV.
Útěky přes železnou oponu - jak se o nich psalo v NSR a ČSSR.
18. května 1987 se pomocí rogala dostal přes železnou oponu Vladimír Prislupský ze slovenského Kežmarku.
Vzlétl od Mrákova u Domažlic, a přestože ho dokonce pronásledovaly stíhačky,
podařilo se mu šťastně přistát u Rodingu nedaleko bavorského Chamu.
Neobyčejný útěk do Bavorska: vzdušným kluzákem přes československou hranici
RODING. Přestože byl pronásledován dvěma stíhacími letouny,
podařil se 39ti letému zemědělskému inženýrovi z Československa v pondělí večer
neobyčejně odvážný útěk do Bavorska ve vlastnoručně vyrobeném ultralehkém letadle.
Mluvčí bavorské pohraniční policie v úterý prohlásil, že československý občan svému útěku
do Bavorska věnoval více než dva roky příprav. Podle policejní zprávy odstartoval inženýr
zprvu nepozorovaně v blízkozti Domažlic těsně před pohraničním pásmem.
K tomu si přivezl z od hranic vzdáleného bydliště svůj létací stroj. Název místa z bezpečnostních důvodů nebyl uveden.
Aby nebyl zachycen radarovým zařízením, letěl velmi nízko.
Po 50ti kilometrovém letu jihovýchodním směrem přistál muž přibližně ve 20.30 na louce u Unterlintachu,
tři kilometry jižně od Rodingu v okrese Cham v Bavorském lese. Podle vlastní výpovědi měl v úmyslu
proletět co nejhlouběji do Bavorska, ale kvůli nedostatku benzínu byl nucen přistát.
Stroj se skládal z tříkolového podvozku, na kterém bylo upevněné sedadlo a motor,
a leteckého rogala které bylo napnuté nad ním. Vzorem pro tuto napodobeninu bylo takzvané "Flamingo",
model vzdušného kluzáku, jehož bylo ve Spolkové republice zatím vyrobeno asi 3000 kusů.
Útěk nezůstal nepozorován, sdělil policejní mluvčí. Krátce poté, co inženýr přeletěl československo-německou hranici
v blízkosti přechodu Folmava, objevily se v pohraničním vzdušném prostoru dva československé stíhací letouny.
Patrně uprchlíka pronásledovaly, ale přiletěly příliš pozdě. Hranice výsostného území Německa už nepřekročily.
"Jsem zde ve Spolkové republice Německo?" byla první otázka Čecha položená jedné ženě poté,
kdy v blízkosti statku vystoupil ze svého vzdušného dopravního prostředku.
Když obdržel od venkovanky kladnou odpověď, pronesl z plných plic "díky bohu"
a dostal se s pomocí mladého muže na nejbližší policejní stanici.
Krátce před přistáním ještě vyděsil skupinku modlících se věřících,
kteří se shromáždili před kaplí k májovému rozjímání.
Inženýr uvedl jako důvod svého útěku politickou nespokojenost s
komunistickým systémem v Československu, sdělil policejní mluvčí.
Únosy letadel.
Dlouho jsem váhal,zda mám do článku zařadit i téma únosů letadel,
neboť v tomto případě se jedná o terorismus,který se trestá i dnes.
Nakonec o zařazení rozhodl ten fakt,že při níže zmiňovaných únosech nepřišel nikdo o život.
---------------------------------------------------------------------------
8. června 1970 bylo uneseno do Norimberku dopravní letadlo ČSA,
které mělo původně letět z Karlových Varů do Prahy.
Skupina osmi únosců (4 muži, 4 ženy a jedno dvouleté dítě)
přinutila pod pohrůžkou použití zbraní krátce po startu posádku letadla,
aby změnila směr letu. Únosci bylo ve věku od 19 do 25 let,
mezi nimi byly i dva manželské páry, z nichž jeden měl s sebou dvouletou dceru.
Všichni ihned po přistání požádali o politický azyl.
Ještě téhož dne odpoledne pokračovalo letadlo se zbylými 16 pasažéry
a tříčlennou posádkou na palubě dále do Prahy.
Am 8. Juni 1970 wurde ein Transportflugzeug der Tschechoslowakischen Aerolinien, das ursprünglich von Karlsbad nach Prag fliegen sollte, nach Nürnberg entführt. Die Gruppe der acht Entführer (vier Männer, vier Frauen und ein zweijähriges Kind) hat der Besatzung kurz nach dem Start mit einer Waffe gedroht, damit sie die Flugrichtung ändert. Die Entführer waren im Alter von 19 bis 25 Jahren, es waren zwei Ehepaare und eines von ihnen hatte eine zweijährige Tochter mit. Alle haben gleich nach der Landung politischen Asyl beantragt. Noch am gleichen Nachmittag hat das Flugzeug mit den übrigen 16 Passagieren seine Reise nach Prag fortgesetzt
PŘEKLAD ČLÁNKU:
České letadlo uneseno osmi pasažéry
Iljušin 14 musel přistát v Norimberku – pět pistolí v příručním zavazadle – únosci zažádali o azyl
Během letu z Karlsbachu do Prahy v pondělí dopoledne se osm ozbrojených Čechoslováků
zmocnilo dvoumotorového vrtulového letadla československé letecké společnosti ČSA typu Iljušin 14
a přinutili ho k přistání na norimberském letišti. Podle sdělení policie chtěli únosci, čtyři muži a čtyři ženy,
které u sebe měly ještě dvouletou holčičku, zažádat o politický azyl ve Spolkové republice.
Únosci, z nichž někteří jsou ženatí, udali jako důvod útěku politické a ekonomické poměry ve své vlasti.
Chtějí zůstat a pracovat v západním Německu.
Letoun odstartoval v 10.26 v Karlsbachu. Už asi 200 metrů po startu vnikli únosci do pilotní kabiny
a donutili pilota ke změně letové trasy. Tříčlenná posádka a zbylých 16 pasažérů bylo pistoli a noži drženo v šachu.
Kapitán letu se musel spojit s kontrolní věží letiště Rhein-Main v Norimberku a požádat o letovou trasu na západ.
Únosci po přistání okamžitě zažádali o politický azyl. Podle sdělení norimberského policejního prezidia se jedná
výhradně o mladé lidi ve věku 19 až 25 let. Ke skupině únosců patří manželský pár s malou dcerkou a
další mladý manželský pár. Zbývající čtyři jsou dva svobodní muži a dvě svobodné ženy.
10. března tohoto roku se dva pasažéři letadla z NDR marně pokusili unést letoun na vnitrostátní trase do západního Berlína.
Východoberlínská tisková agentura ADN informovala, že oba únosci ještě na palubě spáchali sebevraždu.
Teprve minulý pátek donutil pasažér polského dopravního letounu na vnitrostátní lince pilota ke změně kurzu a přistání v Kodani.
29ti letý Josef Mosczymski zažádal v Dánsku o politický azyl. Letadlo se vrátilo čtyři hodiny po přistání se všemi pasažéry kromě
Mosczymského zpět do Polska.
Unesený letoun odstartoval v pondělí odpoledne v 15.26 z norimberského letiště zpět do Prahy.
Podle údajů letiště byli na palubě tři členové posádky a 16 na únosu nezúčastněných pasažérů.
Únosci letadla se musí nejprve spokojit s vyšetřovací vazbou. Odpovídající nařízení vydal norimberský vyšetřovací soud.
Jak dále uvedlo policejní prezidium, je třeba v příštích dnech vyšetřit, jakých přestupků se únosci dopustili.
Nejprve bude ale šetřena celková skutková podstata, především totožnost osob.
Čtyři ženy a dítě byli prozatím ubytovány v cizineckém táboře Zirndorf.
Podle mínění mluvčího policejního prezidia není pochyb, že emigrantům bude udělen politický azyl.
--------------------------------------------------------------------------------------------
28. října 1976 donutil 26letý Rudolf Bečvář posádku letadla ČSA
letícího na lince Praha – Bratislava, aby změnila kurz letu.
Letadlo pak bezpečně přistálo na letišti Riem v Mnichově.
Rudolf Bečvář byl ozbrojen dvěma střelnými zbraněmi a nožem.
Na palubě letadla byli, kromě šestičlenné posádky, 104 cestující.
Všichni se hned druhý den časně ráno vrátili do Prahy na letiště v Ruzyni.
Kolem únosu letadla se v Československu rozbouřila vášnivá kampaň,
jejímž cílem bylo vydání Rudolfa Bečváře k trestnímu stíhání zpátky do ČSSR.
V československém tisku byl Bečvář vylíčen jako trestaný zločinec,
navíc čerstvě podezřelý z vraždy svého bratra.
Německé policii se Bečvář přiznal, že v 17 letech byl odsouzen k devíti měsícům
vězení za krádež auta. Jakýkoli podíl na vraždě svého bratra ale odmítl.
Am 28. Oktober 1976 hat der 26jährige Rudolf Bečvář die Besatzung des Flugzeugs der ČSA auf der Linie Prag – Bratislava gezwungen, die Flugrichtung zu ändern. Das Flugzeug landete daraufhin sicher am Flughafen Riem in München. Rudolf Bečvář war mit zwei Schusswaffen und einem Messer bewaffnet. Am Bord des Flugzeugs waren neben der sechsköpfigen Crew auch 104 Reisende. Alle sind gleich am nächsten Tag früh morgens auf den Prager Flughafen Ruzyne zurückgekehrt. Um die Flugzeugentführung entfesselte sich in der Tschechoslowakei eine leidenschaftliche Kampagne, deren Ziel die Auslieferung von Rudolf Bečvář zur Strafverfolgung in der ČSSR sein sollte. In der tschechoslowakischen Presse wurde Bečvář als Straftäter beschrieben, der außerdem des Mordes an seinem Bruder verdächtigt wurde. Bei der deutschen Polizei hat Bečvář zugegeben, dass er mit 17 für neun Monate wegen Autodiebstahls verurteilt wurde. Jegliche Beteiligung an der Ermordung seines Bruders hat er aber bestritten.
Passauer Neue Presse, 04. 11. 1976 (PŘEKLAD):
Pražský únosce letadla je zločinec
Rudolf Bečvář přiznává předchozí tresty a přepadení taxíku – poprvé odsouzen v 17ti letech
MNICHOV. Československý únosce letadla Rudolf Bečvář přiznal před mnichovskými vyšetřovacími
úřady několikanásobné předchozí tresty a přepadení taxikáře několik dní před svým neobyčejným
útěkem do Spolkové republiky. Popírá však zavraždění svého bratra, z něhož byl ve vlasti obviněn.
Jak dále ve středu na náš dotaz sdělil vrchní státní návladní Heinz Stocker, prohlásil 26ti-letý muž,
že s vraždou bratra, kterého viděl naposled 21.října, nemá nic společného.
Bečvář sedí v mnichovské vyšetřovací vazbě poté co minulý týden unesl československé dopravní letadlo
se 106ti pasažéri a pěti členy posádky do Mnichova.
Podle popisu chtěl únosce, který požádal o politický azyl, 21.března společně se svým bratrem unést letadlo.
Za tímto účelem vylákali taxikáře do lesa blízko Prahy, spoutali ho a nechali v lese.
Po cestě na letiště dostali strach, že by se s taxíkem nemuseli dostat do letištního prostoru.
Nato se vrátili, aby se podívali po taxikáři. Zatímco on, Rudolf Bečvář, šoféra marně hledal, čekal jeho bratr u vozidla.
Když se blížilo policejní auto, upozornil bratra, který nato s taxíkem odjel. Od té doby už ho neviděl.
Podle údajů hlavního návladního Stockera Bečvář přiznal, že byl v 17ti letech v ČSSR odsouzen
k devíti měsícům vězení za krádež auta a vloupáním do víkendových chat.
V roce 1970 obdržel kvůli nedovolenému opuštění vojenského oddílu 20ti měsíční trest odnětí svobody.
A konečně v roce 1972 byl přistižen při pokusu o útěk a dostal za to dva roky vězení.
Úřad prokurátora vzal podle slov Stockera všechny tyto skutečnosti "na vědomí".
Zahájení vyšetřování těchto trestných činů spáchaných cizincem v zahraničí záleží na tom,
jestli bude podána žádost o vydání a jestli jí potom bude vyhověno nebo ne.
O právní přípustnosti takové žádosti o vydání rozhodne vrchní zemský soud v Mnichově,
rozhodnutí o samotném vydání pak musí učinit spolková vláda.
U vrchního zemského soudu v Mnichově se počítá s tím, že žádost o vydání,
která byla předána minulý pátek německému velvyslanci v Praze, dorazí do Mnichova nejdříve za dva týdny.
Nejdříve totiž musí projít několika bonnskými úřady.
Passauer Neuen Presse, 05. 11. 1976 (PŘEKLAD):
Praha spouští kampaň proti Spolkové republice
Požadováno vydání leteckých pirátů – právní normy popírány
PRAHA. Trvající masová kampaň v Československu za "okamžité" vydání únosce letadla
Rudolfa Bečváře vyvolala v německých kruzích rozpaky.
Zjevně ukvapeně vyvolaná propaganda proti Spolkové republice se zdá být o to nepochopitelnější,
že kritizuje německé právní normy, které jsou zakotveny dokonce i v českém právu.
Tiskový orgán Komunistické strany, deník "Rudé právo", psal, že stanovisko Bonnu,
podle nějž smí být zločinec potrestán pouze za zločiny kvůli kterým má být vydán, skýtá "faktickou ochranu zločince".
Totéž ustanovení stojí ale i v českém trestním zákoníku (Paragraf 378, odstavec 2).
Německá výhrada, že možný trest smrti (za bratrovraždu) proti 26 letému muži nesmí v ČSSR být vykonán,
označuje "Rudé právo" jako "vměšování se do vnitrostátních záležitostí" země.
To by znamenalo chtít diktovat Československu, co smí a co ne.
V prvním odstavci jmenovaného ČSSR-paragrafu naproti tomu stojí:
"Je-li obviněný vydán jiným státem za určitých podmínek, musejí být tyto podmínky dodrženy."
Také výtku, že Spolková republika s vydáním "nespěchá", vyvrací ustanovení československého práva,
která předpisují podobně zdlouhavé prošetřovací řízení jaké existuje ve Spolkové republice:
formální šetření přípustnosti vydání a nakonec rozhodnutí vlády o vydání.
Pražští právníci potvrzují, že podobný proces by v Československu mohl trvat také približně tři až čtyři měsíce.
ZDROJ: http://www.onlinemodule.eu/
Komentáře
ce (spojar - Mail - WWW)Chcel by som sa spytat pamatnikov ako to bolo pri zastreleni plukovníka Bundeswehru Dicka v úseku broumovské roty v roku 1986.
Odkaz na www (Zdeněk-pohranicnik.bloguje - Mail - WWW)
Článek s tématem,na který se ptáte najdete tady:
http://pohranicnik.bloguje.cz...php
Je tam i vyjádření pamětníků k této smutné události.
přelet rogala (M.Louda - Mail - WWW)
Tento přelet přez hranice do NSR jsem zažil v přímém přenosu a na vlastní oči.V květnu,datum mám připomunutý z článku.Bylo pozdní dpoledne a na dvoře PS roty Folmava,kde jsem byl na voj.cvičení,jsme hráli bago,když nás upoutal hlasitý hluk motoru jako by z Trabanta.Všichni jsme se rozhlíželi odkud tento přichází ale nebylo možné určit směr až do chvíle kdy se nad lesem od Domažlic ukázalo rogalo s jednim pasažerem.Po vyhlášení poplachu mělo toto vzdušné plavidlo na mušce asi dvacet pět pohraničníků.Jeho let nebyl nijak ideální jelikož musel obletět dva okruhy z důvodu,že bylo docela větrno a ztrácel výšku.První okruh obletěl ještě před obcí Folmava a druhý těsně před hranicí.Vždy za hlasitého oddechu všech od PS jelikož si každý myslel,že ten let je jenon nedorozumění pilota.Povel k palbě nebyl dán,v té době už toto pol.situace nedovolovala a to pilotovi zcela jistě a díky Bohu zachránilo život.Letěl hodně nízko tak ve 150 až 200stech metrech možná i níže.Po druhém okruhu již nabral směr za hracice a tam nedaleko za čarou přistál a to tak že bezpečně.Zmiňované bojové stíhačky přilétly za cca 10min,po průzkumu nad hranicí se vrátily na svoji základnu.Zajimavé na této příhodě je to,aspoň podle tehdejšího oběžníku,že po zkušebním letu potřeboval pilot nějaké sváry na konstrukci stroje a ty mu údajně velice ochotně poskytli dva příslušníci PS.PS.Tehdá mě bylo dvacet šest let a tomu odvážnému chlapíkovi jsem moc fandil aby zůstal tam kam dosedl.Z jeho osoby si pamatuji jeho helmu s tmavým stínítkem na oči a to jak se neustále rozhlížel.Na dobové fotografii jsem jej uviděl po mnoha letech.Doufám,že je živ a zdráv a tímto ho moc zdravím a klaním se před jeho odvahou a důvtipem byť mu muselo být jasné,že hraje či letí o život.M.Louda.Buď.
přelet rogalem (Tomáš Fuk - Mail - WWW)
Klobouk dolů před ním i těmi co "ujeli" po drátech VVN do RSR je to o vtipu,šikovnosti a odvaze narozdíl od tich co šli s bouchačkama po "zelené" -většinou šlo o pobudy a kriminálníky kterým tu byla už "horká půda".
Jsem rád ,že se mnohé útěky zdařili. (Antibolševik - Mail - WWW)
To muselo komouše dostpěkně nasírat!!
přelet rogala (M.Louda - Mail - WWW)
Upřímně řečeno,poznal jsem hodně důstojníků u PS a mám takový dojem,že jim ani tak nevadilo pokud vzal v jejich úseku někdo čáru,šlo jim o prachy.Každá mimořádka znamenala kontroly kontrol,ohrožené prémie,povinnost aspoň dočasně poctivě sloužit a zapomenout na noční výjezdy po hospodách a jiných zařízeních.Co šlo, to se zazdilo,prachy byly až na prvním místě.Miloš.
seznam příslušníků (Bohuslav Mrázek - Mail - WWW)
Kde se dostanu k seznamu příslušníků PS , kteří zběhly do Spolkové republiky Německo.
pro Milose (marek - Mail - WWW)
vazim si toho,ze mezi vama u ps.se objevovali lidi jako ses ty.podle nejakejch vzkazu co tady lidi pisou to obcas vypada,ze nekoho zavrazdit zezedu,nebo nechat roztrhat coklem pokladala spousta vojaku jako hrdinskej cin a ne jako hanebnou vrazdu.myslim,ze za utek kterej skoncil uspesne a bez vrazdy stoji za to ozelet dvakrat hospodu.pokud se vratim k tomu rogalistovi vim,ze byl ze Slovenska a jmenoval se Prislupsky jeho kamarad co ho k domazlicim avii vezl ze slovenska i s rogalem dostal bohuzel od komousu 18 mesicu natvrdo za napomahani tr.cinu opusteni republiky.chytli ho na spatecni ceste na dalnici u deviti krizu.Prislupskemu se po udeleni azylu povedlo vest hotylek v alpach.hned jak padla zelezna opona se vratil prez Zeleznou Rudu zpatky domu.
Pro Marka. (F.Cizler - Mail - WWW)
Ctu na blogu nektere tve komentare a rikam si,ze to asi v hlave mas nejake pomichane a mnoho inteligence jsi nepobral,coz je vse o to vic vyvazeno tvym nenavistnym psanim,ktere je, mimochodem,plne gramatickych chyb :)
Jen vic takovych "pravicaku" jako jsi ty,nebo Mirek Topolanek a komuniste maji za par let volby v Ceske republice vyhrane a nemusi se ani moc snazit.
F.Cizler, Norsko.
PRO F.CIZLERA (marek - Mail - WWW)
Asi holt mame jinej nazor na vec,ale to se treba stava i v Norsku.ZA gram.chyby se omlouvam.
pro F.Cizlera (kosax - Mail - WWW)
Pokud chcete někoho urážet, musíte na to mít.
Vy máte v článku sedm chyb.
Čistá pětka ynteligente...
Zamysleme se... (Synek - Mail - WWW)
Pánov, k PS nerukovali jen členové KSC.
Voják musel plnit,samozřejmě byli tam i honiči opuštáků,pochval...tak jako u ACR.A jestli mi nekdo chce řict, pokud jste stali na hlidce muničáku/nejčasteji uschované kolečka,lopaty.../ a někdo by byl za plotem ...to by byla kulometka ze strachu nebo pro odměnu.Ja jsem kdysi sdělil,proč neumožní lidem opustit stát/netrestaný,at, zaplatí náklady na vzdělání.../setkal jsem se s tvrdým názorem a byl jsem sledován.Vzhledem k tomu, že jsem elktrotechnik, tak signálku jsem dokonale znal,hodnoty odporů,jednotlivých úseků a navíc věděl jsem i figl na oblbnutí,ona nebyla nijak dokonale zabezpečená U 60.Dosloužil jsem tam,odešel do civilu a zůstaly veselé i smutné vzpomínky,byli kamarádi i .....Nikdy jsem se nestal žádným členem strany,jsem spokojený s mojí rodinou.
Znovu opakuji zůstaly pěkné i smutné vzpomínky,které vyvolala tehdejší doba.Bohužel zákony, pokud neplníte do pr.ele půjdete a mnohé lidi tehdejší doba i tam směřovala,aby se nachytaly.Proto mnohdy byly i útěky , jen PS na stovky. Díky
Ůtěky od PS (J, Staněk - Mail - WWW)
Ví někdo o Bohouši Petráňovi, který utekl(1983) z OPK Železná Ruda do Mnichova?
(Tondoslav - Mail - WWW)
Nemá někdo informace také o únosech k rodičům-emigrantům, kterými se proslavila západoněmecká instituce Kinderschutz?
1 komentář:
mozno by bolo dobre ,keby sa pan Prislubsky trosku aj zaujimal o to, co bolo s tym clovekom, od ktorého kúpil rogalo, a ktorým on odletel na "západ" ale ten dotyčný tu ostal aj s rodinou žiť!!!On je za hrdinu a ten , co mu to predal ...vie vobec, co sa dialo potom???
Okomentovat